Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Godziny zdalnego nauczyciela:
mgr Eliza Ewert logopedasp3szubin@op.pl – wtorek – 12.00-13.00
mgr Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak psychologsp3@op.pl wtorek 14.00-15.00
mgr Justyna Kurkiewicz integracjasp3szubin@o2.pl – wtorek 12.00 – 14.00, czwartek 9.00 – 10.00
mgr Sylwia Szweda motylki – 321@wp.pl – piątek 10.00 – 13.00

ZAJĘCIA Z OLIGOFRENOPEDAGOGIEM
 PROWADZONE W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU

Propozycje na ten tydzień (30.03.2020-03.04.2020)

1.Naleśniczek
Połóż koc na ziemi. Zaproś dziecko do położenia się na kocu wzdłuż jego brzegu. Zacznij delikatnie zwijać “naleśnika”, turlając ostrożnie dziecko po kocyku, aż całkowicie będzie owinięte – oczywiście nie za ciasno. Kiedy naleśnik będzie zwinięty, zacznij turlać dziecko
w drugą stronę, odwijając je aż do pozycji wyjściowej. Stymulacja czucia głębokiego zaliczona!
2. Ćwiczenie naprzemienne „Klamerki
Dziecko i Rodzic naprzemiennie wyciągają z woreczka klamerki do bielizny w 4 podstawowych kolorach. Osoba która wyciągnęła klamerkę, przypina ją do boku kartonowego pudełka oklejonego papierem tego samego koloru, co klamerka. Nazywają kolory.
Przed losowaniem z worka Rodzic zachęca dziecko do wskazywania, czyja kolej: ja – wskazując palcem dziecka na nie samo oraz ty – wskazując palcem dziecka na siebie.
Funkcja wykonywanych ćwiczeń i zabaw
– ćwiczenie naprzemiennych interakcji;
– wskazywanie osób uczestniczących w interakcji;
– ćwiczenie nazw kolorów;
– wykonywanie złożonej sekwencji celowych działań (losowanie, dopasowywanie klamerki);
– dzielenie pola uwagi przez wskazywanie osób oraz nazywanie koloru klamerki trzymanej poprzez dziecko;
– ćwiczenie motoryki małej – stopniowanie nacisku klamerki.
3. Ćwiczenia przekazujące wiadomości o ciele dziecka i jego możliwościach według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne:
1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:
– ćwiczenia wyczuwania brzucha, pleców i pośladków (wszelkie dotykanie, masowanie i nazywanie tych części ciała);
– ćwiczenia wyczuwania rąk i nóg (np. dotykanie dłonią i stopą podłoża, podnoszenie i opuszczanie całej nogi na podłogę, zginanie i przyciąganie nóg, maszerowanie, bieganie);
– ćwiczenia wyczuwania stawów (dotykanie łokciami podłogi, dotykanie kolan i łokci, dotykanie łokciem kolana, machanie stopą);
– ćwiczenia wyczuwania twarzy (np. „witanie się” z uszami i nosem swoim i dorosłych).
2. Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i odczuć bezpieczeństwo w otoczeniu:
– jedna osoba robi „mostek” (stojąc, kładzie dłonie na podłodze przed sobą), a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod nią itp.;
– jedna grupa, stojąc w rzędzie na czworakach, tworzy tunel, druga czołga się pod nim.
3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą:
a) relacja opiekuńcza, czyli „z”:
– obejmowanie partnera, głaskanie, bujanie (na boki, w przód, w tył aż do przewrotu);
– odrzucanie partnera, turlanie pociąganie za ręce i nogi;
– jazda na koniku;
– krokodyl z partnerem na plecach;
– bagaż – dziecko uczepione partnera.
b) relacja „przeciwko”:
– przygniatanie – dziecko usiłuje się wydostać spod leżącego na nim partnera;
– więzienie – dziecko próbuje się wyswobodzić z objęć siedzącego partnera;
– przepychanie się rękami, stopami, biodrami, plecami;
– mocowanie się;
– skała – próba przewrócenia partnera, będącego w siadzie podpartym lub stojącego w rozkroku.
c) relacja „razem”:
– trzymając się za ręce, wstajemy i siadamy;
– wspólne skakanie;
– wspólne dmuchanie na kulkę z waty;
– lustrzane odbicie – pokazywanie, naśladowanie, powtarzanie ruchów, gestów, mimiki partnera;
– wychylanie na boki.
Ćwiczenia twórcze:
spontaniczny taniec.

W czasie trwania zajęć osoby obowiązuje:
– poczucie humoru;
– stosowanie pochwał;
– zakaz krytykowania;
– stopniowanie trudności;
– bazowanie na mocnych stronach dziecka;
– spontaniczność;

opracowała: Sylwia Szweda

______________________________________________________________________________

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU

Propozycje na ten tydzień(30.03.2020-03.04.2020)

Drogi Rodzicu oglądaj z dzieckiem film i powtarzaj !

Nauka wymowy samogłosek

Słucham i uczę się mówić

https://chomikuj.pl/neooone/logopeda/!+S*c5*81UCHAM+I+UCZ*c4*98+SI*c4*98+M*c3*93WI*c4*86+-+Cieszy*c5*84ska+-+mp3+audio

Odmiana rzeczownika

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO
logopedasp3@szubin.op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu
POZDRAWIAM! Eliza Ewert

______________________________________________________________________________

Zajęcia psychologiczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju – propozycje ćwiczeń na tydzień 30.03. – 03.04.2020:

Zadania mają różny stopień trudności – proszę dobrać je odpowiednio do wieku dziecka.

1.Kształtowanie orientacji w zakresie własnego ciała oraz nawiązywanie kontaktu:

Siedzimy naprzeciwko siebie i mówiąc prosty wierszyk lub odliczając dotykamy tej samej części ciała: „1, 2, 3 dotykamy nosy!” (potem oczy, uszy, policzki, włosy, itd.). Ze starszymi dziećmi można bawić się z wykorzystaniem umiejętności naśladowania, bez wierszyka.

2.Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w najbliższym środowisku:
Wyszukiwanie przedmiotów w otoczeniu.

Wybieramy kilka dowolnych przedmiotów i pokazujemy dziecku. Następnie chowamy je bez obecności dziecka. Ważne, aby nie ukrywać ich głęboko w szafie, ale spróbować wpasować w otoczenie (np. papierowe motylki można wsunąć w kwiaty stojące na stole, widelec można włożyć do pojemnika z długopisami, apaszkę przyczepić do zasłon, dużą książkę wsunąć pomiędzy stos ubrań, kapcie ubrać maskotkom leżącym na łóżku, itp.)
Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich przedmiotów.

3. Rozwijanie percepcji wzrokowej, wrażliwości emocjonalnej i grafomotoryki:
Dorysowywanie brakujących elementów twarzy (karta pracy z buźkami).

Prosimy dziecko, aby na każdej twarzy dorysowało brakujące elementy. Zwracamy uwagę, aby na każdym obrazku była narysowana taka sama emocja. Po dorysowaniu elementów dziecko powinno nazwać emocję. Może również opowiedzieć w jakich sytuacjach czuje się tak, jak dzieci na obrazku.

4. Rozwijanie umiejętności społecznych:
Omawianie prawidłowych i nieprawidłowych zachowań (karta pracy dobry – zły).

Dziecko po kolei opowiada co dzieje się na przedstawionych obrazkach. Następnie rozpoznaje, które z zachowań są prawidłowe, a które nie. Prosimy również, aby wyjaśniło dlaczego tak uważa. Na zakończenie można pokolorować obrazki.

Opracowała: Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

______________________________________________________________________________

ĆWICZENIA SENSORYCZNE W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU

Kochani Rodzice!Poniższa propozycja ćwiczeń i zabaw jest skierowana przede wszystkim do Was, którzy w warunkach domowych pomogą dziecku poprawić jego możliwości motoryczne  m.in. ruchu (dużej motoryki), schematu ciała, czucia głębokiego, równowagi.

Ubieranie/ rozbieranie się, przebieranie się i składanie ubrania – dziecko ćwiczy praksję, schemat ciała, organizację czynności w czasie, samodzielność i samoobsługę.

Toaleta – uczy regulacji i dostosowywania rytmu potrzeb fizjologicznych do rytmu innych zadań i pracy.

Ćwiczenia indukcyjne to pierwszy etap ćwiczeń ruchowych. Ćwiczenia indukcyjne odbywają się w zróżnicowanym tempie i rytmie, każde jest poprzedzone słowną zapowiedzią i sprzężone ze śpiewem i mową. W ten sposób dzieci przygotowują całe ciało do ćwiczeń dużej motoryki.

  •  witanie się palcami stóp
  •  ćwiczenia polegające na kręceniu stopami
  •  ćwiczenie „jedzie pociąg”
  • ćwiczenie „karuzela”
  •  ćwiczenie „owady”
  •  ćwiczenie” pif-paf”
  •  ćwiczenie „mosty”

Ćwiczenia schematu ciała są tylko wówczas skuteczne, jeżeli są nabywane przy udziale własnego ciała. Ćwiczenia te dotyczą organizacji w przestrzeni i czasie, zawsze są sprzężone z równoczesną stymulacją czuciową, ruchową, wzrokową i werbalną. obejmują:

  •  masaż wykonywany przez drugą osobę lub automasaż
  •  czynności samoobsługi
  •  oglądanie części ciała i nazywanie na sobie i na innym dziecku
  •  ćwiczenie czucia powierzchownego i głębokiego.

Ćwiczenia dużej motoryki to stała sekwencja 10 ćwiczeń pokazanych dzieciom na rysunkach. Dzieci mają za zadanie wyliczyć na palcach reki wszystkie ćwiczenia, poczynając od paluszków ręki prawej. Na początku dziecko uczone jest samodzielnego powtórzenia ćwiczeń. Kiedy dziecko nauczy się wszystkich ćwiczeń, można później wprowadzić modyfikację w sposobie wykonywania ćwiczeń, np.: można zmienić kolejność ćwiczeń. Można zmieniać układy przestrzenne – do przodu, do tyłu, w bok; zmieniać układy czasowe – wolno, szybko.

10 ćwiczeń dużej motoryki:

Poniższe zdjęcia można wydrukować i pokazywać przed każdym zadaniem dziecku/ dzieciom.

1. Kaczka – marsz w przysiadzie z ramionami złączonymi z przodu, dłonie splecione, akcent na oparciu całej stopy na podłodze i na koordynacji wzrokowo-ruchowej (ciężar ciała), stabilizacja jako punkt wyjścia dla prawidłowego ruchu, prawidłowa pozycja głowy – koncentracja.
2. Pinokio – marsz na kolanach (czucie głębokie, oddziaływanie na pozycję szyi i pleców), doskonalenie naprzemiennej koordynacji ruchowej ciała.
3. Piesek – marsz w pozycji czworaczej (czucie głębokie i oddziaływania na pozycje szyi i pleców), integracja odruchów ATOS, STOS.
4. Zając – skoki z przysiadu, z podparciem się na dłoniach, koordynacja rąk i nóg, doskonalenie równowagi, integracja odruchów ATOS, STOS.
5. Krokodyl – pełzanie na brzuchu (czucie tułowia, ciężar ciała na ramionach i przedramionach), koncentracja.
6. Dziadek – marsz w pozycji półprzysiadu z dłońmi na kolanach, stawianie stóp na piętach i opuszczanie na palce (koordynacja chodu w zgięciu kolan).
7. Kangur – skok z przysiadu, ręce złączone przed sobą (linia środkowa i równowaga).
8. Bocian – skoki na jednej nodze, ręce swobodnie opuszczone, doskonalenie równowagi.
9. Ślimak – przemieszczanie się na pupie, kolana objęte rękami (pozycja szyi i pleców, linia środkowa).

______________________________________________________________________________

W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami od grudnia 2017 roku w naszym przedszkolu organizowane są zajęcia  z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.  Zajęcia te mogą być prowadzone w grupach 2-3 osobowych z udziałem ich rodziców. Odbywają się na terenie przedszkola w gabinecie psychologicznym, sali logopedycznej lub w salce do integracji sensorycznej. Częstotliwość i długość spotkań zależy od możliwości dziecka. Jednorazowe spotkanie nie trwa dłużej niż 1 godzina, a miesięczna liczba godzin wynosi od 4 do 8 – w zależności od potrzeb dziecka.

Zgodnie z postawa programową wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.          Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści, którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola. Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program realizują zajęcia, przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego.