Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Godziny zdalnego nauczyciela:
mgr Eliza Ewert logopedasp3szubin@op.pl – wtorek – 12.00-13.00
mgr Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak psychologsp3@op.pl wtorek 14.00-15.00
mgr Justyna Kurkiewicz integracjasp3szubin@o2.pl – wtorek 12.00 – 14.00, czwartek 9.00 – 10.00
mgr Sylwia Szweda motylki – 321@wp.pl – piątek 10.00 – 13.00

Propozycje na ten tydzień
22.06.2020- 26.06.2020r.

ZAJĘCIA Z OLIGOFRENOPEDAGOGIEM:

Witam, w tym tygodniu proponuję grę „Spadające małpki”. Jest to fantastyczna gra rodzinna rozwijająca nie tylko umiejętności społeczne, gdyż  dzieci muszą czekać na swoją kolej i trzymać się ustalonych zasad gry, ale również:

  • Bodziec proprioceptywny/dotykowy – aby kontrolować ruch, dziecko musi się nauczyć stopniować nacisk oraz panować nad długością ruchu.
  • Motoryka mała – wyjmowanie gałęzi wymaga bardzo dobrej kontroli nad chwytem szczypcowym.
  • Kontrola ruchowa – gracze muszą bardzo ostrożnie usuwać gałęzie, tak aby nie poruszyć drzewem – inaczej małpki spadną. Wyjmowanie gałęzi jednostajnym ruchem wymaga kontroli motoryki małej.
  • Przyczyna i skutek – dzieci uczą się, że wyjmowanie gałęzi powoduje spadanie małpek.

Rekwizyty:

  • Gra Spadające małpki

Sposób zabawy:

  • W grze bierze udział od dwóch do czterech graczy. Każdy na zmianę wyciąga po jednej gałązce z drzewa w taki sposób, żeby małpki nie spadały na dół. Dorosły nadzoruje cały proces gry i instruuje gdy coś idzie nie tak.
  • Gdy jakaś małpka spadnie, gracz kładzie ją obok siebie. Wygrywa ten uczestnik, który ma najmniej małpek po tym, jak z drzewa wyjęte są już wszystkie gałęzie lub jak spadły wszystkie małpki.
  • Zwiększ trudność zabawy: niech wszyscy gracze położą się na brzuchach i grają z poduszkami położonymi pod ramionami. W takiej pozycji należy się bardziej kontrolować, żeby nie poruszyć drzewem.

Jeśli nie macie tej gry w domu zagrajcie w dowolną, Waszą ulubioną. Pozdrawiam, czekam na zdjęcia Sylwia Szweda

źródło: T. Delaney, 101 ćwiczeń, gier i zabaw…, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Wytnij okienko, powieś na sznurku obrazek, dmuchaj długo i powoli!

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Wybierz, wytnij i przyczep lub przyklej na rzep odpowiednią minę, a następnie spróbuj zrobić taką samą!

ROZWIJANIE MOWY CZYNNEJ

Rodzicu! Zadaj dziecku pytanie i poczekaj na odpowiedź.

INNE PROPOZYCJE

Warto również  skorzystać z podanych niżej linków, na których można znaleźć ćwiczenia online, ćwiczenia do wydrukowania i dużo ciekawych pomysłów na zabawy

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu.
POZDRAWIAM! Eliza Ewert

INTEGRCJA SENSORYCZNA

  1. Ćwiczenia schematu ciała:
  • Nazywanie i dotykanie (poprzez oklepywanie otwartą i zaciśniętą dłonią, uciskanie, masowanie) poszczególnych części w obrębie ciała i twarzy.
  •  Dorysowywanie naszkicowanej na papierze postaci brakującej części ciała.
  • Przemieszczanie się w pozycji na brzuchu, plecach, pośladkach, kolanach dookoła własnej osi, do przodu i do tyłu.

2. Ćwiczenia ruchu gałek ocznych:

  • Śledzenie wzrokiem ruchu palca lub łówka z nasadką kreślącego w powietrzu kształty.
  • Koncentrowanie wzroku na mobilnych zabawkach.
  • W pozycji leżenia na plecach  – obserwowanie z nieruchomą głową punktów świetlnych lub poruszanej przez rodzica w linii pionowej lub poziomej świecącej piłeczki na gumce.

3. Ćwiczenia układu słuchowego:

  • Rozróżnianie brzmień dochodzących z otoczenia – wysłuchiwanie ciszy, odgłosów szumiących drzew, wiatru, burzy, deszczu.
  • Rozpoznawanie dźwięków:
  1. dochodzących z otoczenia,
  2. odgłosów przesypywanych lub przelewanych substancji,
  3. szmerów z otoczenia – najpierw również za pomocą
    wzroku, potem tylko słuchowo.
  • Różnicowanie i naśladowanie  głosów zwierząt:
  1. rozpoznawanie i dobieranie obrazka do słyszanego głosu zwierzęcia,
  2. naśladowanie głosów zwierząt wskazanych na obrazku,
  3. słuchanie zagadek o zwierzętach i wyszukiwanie odpowiedzi na jednym spośród kilku różnych obrazków.

                                                                                           Miłej zabawy!!!!

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu rozwijamy umiejętność koncentrowania uwagi,  orientację w przestrzeni oraz percepcję słuchową i pamięć poprzez:

1. Zabawy rozwijające koncentrację uwagi (do wyboru):

– wskazywanie przedmiotu, o który pytamy, np. pokaż mi, gdzie jest lampa, gdzie jest okno, itp. (do zabawy możemy wykorzystać całe mieszkanie/dom),
– wspólne rysowanie,
– układanie wieży z różnych przedmiotów (nie tylko z klocków; możemy wykorzystać różne pojemniki, bezpieczne przybory kuchenne, itp.),
– zapamiętywanie kolejności przedmiotów, obrazków, a następnie jej odtwarzanie,
– zapamiętywanie kolejności słów,
– uważne słuchanie (np. ustalamy z dzieckiem hasło, na które musi zareagować – może to być dowolne słowo, następnie wymieniamy ciągiem różne słowa, a gdy dziecko usłyszy umówione hasło, ma np. klasnąć w dłonie).

2. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni:

A. Karta pracy nr 1 – zadaniem dziecka jest określenie, gdzie na każdym obrazku znajduje się miś, a gdzie auto.
B. Karty pracy nr 2 i 3 – zadaniem dziecka jest wskazanie miejsca położenia jabłka i misia.


3. Uważne słuchanie i zapamiętywanie.

Polecenie dla dziecka: Posłuchaj wiersza o tym, co lubi dziewczynka. Pokoloruj małe szare koła prowadzące do dymków, w których znajdują się ulubione rzeczy dziewczynki. Powiedz, jaka jest twoja ulubiona potrawa, zabawka, bajka.

Owocnej pracy. Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam.

Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na ten tydzień
15.06.2020- 19.06.2020r.

ZADANIA STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

Witam. W tym tygodniu proponuję zabawy ogólnorozwojowe logiczno – matematyczne

 Pozdrawiam. Sylwia Szweda

1. Generalizacja kolorów. Wyszukiwanie odpowiednich kolorów. Prosimy dziecko:,, Pokaż mi, gdzie w pokoju jest kolor żółty, a co jest koloru niebieskiego?’’

2. Ćwiczenia w powtarzaniu zdań. Najpierw zdań dwuwyrazowych, potem zdań złożonych.

3. Wprowadzenie pojęć pośrednich: bliżej, niżej- wyżej.
np. ,, Połóż lalkę na brzegu stołu, pajacyka bliżej (ciebie, mnie).”

4. Nazywanie przedmiotów z pamięci. Rozkładamy najpierw 3 zabawki (potem stopniowo więcej) na stole. Dziecko patrzy, ile i jakie znajdują się na stole, potem odwraca się i odgaduje, czego brak.

5. Ćwiczenie dotyku. Bierzemy kilka par przedmiotów, np.: dwie gumowe lalki, dwa plastikowe misie, dwa grzebienie ( zawsze zaczynamy od trzech par przedmiotów), woreczek z gumką. Jeden z przedmiotów wkładamy do woreczka, drugi przed dzieckiem. Wskazując przedmiot ze stołu prosimy dziecko o wyjęcie wskazanego przedmiotu do pary.

6. Historyjki obrazkowe. Dziecku pokazujemy 3 obrazki – pojedynczo. Mieszamy obrazki. Dziecko układa historyjkę kolejno, a potem przy pomocy pytań opowiada ją.

7. Ćwiczenie pojęć: wczoraj, dziś, jutro. Można zrobić samodzielnie kalendarz, a potem poprzez rysunki zaznaczać ważne dla dziecka wydarzenia
( urodziny, wycieczkę, odwiedziny, itp.)

8. Ćwiczenie pamięci , np. zapamiętanie ciągu cyfr w zestawie(1,6, 7,9)itp. Dziecko odtwarza z pamięci usłyszany ciąg cyfr.

10. Zabawa w teatrzyk. Bawiąc się lalkami, pacynkami – dziecko prowadzi krótkie dialogi.

Zadanie dla chętnych:

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Drogi Rodzicu oglądaj  z dzieckiem film i powtarzaj!

NAUKA SŁÓW –ZWIERZĘTA NA WSIK

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Poćwicz z pandą!

Rozwijanie mowy czynnej

Rodzicu! Zadaj dziecku pytanie i poczekaj na odpowiedź.

INNE PROPOZYCJE

http://m.szczycienski.wm.pl/2020/03/bajka-logopedyczna-29181.pdf

Dzisiaj zamiast ćwiczeń artykulacyjnych mam dla Was coś innego. Ćwiczenia połykania, czy też pozycji spoczynkowej…

Opublikowany przez Gabinet logopedyczny LOGOhelp Czwartek, 26 marca 2020
Jedenasty odcinek zabaw logopedycznych z cyklu Mówi Aga🎬👄 Zabawa artykulacyjna "Poszukiwacze skarbów". Zabawa sensoryczna "Pudełko pełne skarbów". Piosenka logopedyczna "Papuga kolorowa".

Jedenasty odcinek zabaw logopedycznych z cyklu Mówi Aga🎬👄Zabawa artykulacyjna "Poszukiwacze skarbów". Zabawa sensoryczna "Pudełko pełne skarbów". Piosenka logopedyczna "Papuga kolorowa".Dzisiejsze czwartkowe ćwiczenia to:1.Zabawa artykulacyjna "Poszukiwacze skarbów"⚔💣🏝2.Zabawa sensoryczna "Pudełko pełne skarbów"💎💰Przygotujcie:-pudełko z piaskiem-przykrywkę-słomkę-monety/muszle/kosztowności3.Piosenka logopedyczna "Papuga kolorowa"⚓🦜Załącznik:📌Tekst Piosenki "Papuga kolorowa"https://drive.google.com/file/d/1Hd2sh0NPwqacm8RBlsHr3qFWs5vHIBYY/view💿Piosenka "Papuga kolorowa" pochodzi z płyty "Maluchy rosną nie tylko wiosną" KLANZA💖💖💖 Zapraszam 💖💖💖 Na kolejne zabawy logopedyczne w ramach krótkich filmików.😍➡ https://www.instagram.com/mowiaga➡ https://www.youtube.com/channel/UCb7n_-AjzREvqi1BmftathQ?view_as#logopedyczneczwartki #logopeda #logopedadziecięcy #logopedia #terapialogopedyczna #zabawalogopedyczna #zabawaartykulacyjna #zabawasensoryczna #piosenkalogopedyczna #pirat #papuga #morze #wyspaskarbów #wakacje #agnieszkaciechanowska #mateuszbylinko #nauczaniezdalne #janowiecwielkopolski

Opublikowany przez Mówi Aga Czwartek, 4 czerwca 2020

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Ćwiczenia wzmacniające planowanie motoryczne

  1. Wymachy rękami do przodu, tyłu, ruchy okrężne ramionami.
  2. Podrzucanie piłeczek, balonów na kocu, chuście.
  3.  Wyklaskiwanie dłońmi prostego rytmu.
  4. Czołganie się pod przeszkodą np. krzesłem, w przód i tył.
  5. Wskakiwanie obunóż do hula-hop (koła zrobionego z liny, skakanki) i wyskakiwanie niego.

Ćwiczenia rozwijające motorykę małą

  1.  Przelewanie wody

Daj maluchowi całą masę kubków i pojemniczków i pokaż mu, jak przelewać wodę z jednego do drugiego. Zachwyt dziecka gwarantowany, a motoryka mała ma się coraz lepiej.

2. Bańki mydlane

Wbrew pozorom puszczanie ich wcale nie należy do najłatwiejszych zadań. Trzeba przecież trafić do pojemnika, zamoczyć słomkę i trafić nią do buzi. To doskonałe ćwiczenie! 

3. Łowienie rybek

Makaron rozsypujemy na stole, a dziecko, trzymając słomkę w jednej ręce stara się złowić „rybki”. Można również urządzić wyścigi z rodzeństwem.

Ćwiczenie wzmacniające różnicowanie wzrokowe

Potrzebne: kartka papieru z narysowanymi wzorami (dla młodszych dzieci np. kreska, kółko; dla starszych np. litery, cyfry), zakrętki z butelek.

Na kartce rysujemy wzór, a dziecko wybiera z pudełka nakrętki i układa je na narysowanych krawędziach.

Źródło: M. Kuleczka-Raszewska, D. Markowska Uczę się poprzez ruch

Źródło: https://mojedzieci ywnie.pl/kreat2015/06/lowienie-rybek-zabawa-dla-dzieci/

Źródło: https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/03/nakretkowa-nauka-i-zabawa/

Udanej zabawy! 😉
Pozdrawiam   
Kurkiewicz Justyna

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu rozwijamy funkcje poznawcze poprzez:

1. Kategoryzowanie – karty pracy nr 1 i 2

Zadaniem dziecka jest połączenie poszczególnych obrazków z odpowiednią grupą (np. owcę łączymy ze zwierzętami, kanapę z meblami, itd.).

2. Ćwiczenia orientacji przestrzennej:

A. W schemacie własnego ciała (do wyboru):

– Pomagamy dziecku obrysować (na papierze) części ciała w połączeniu z ich nazywaniem.

-Zwracamy się do dziecka w ciągu dnia z częstym stosowaniem określeń „lewo”, „prawo”: podaj mi prawą rękę, lewą nogę, zawiąż kokardkę na lewej sznurówce, itp.

– Stawiamy dziecku zadania wymagające orientacji w kierunkach występujących w otaczającej dziecko przestrzeni, np.: skręcamy w bok, jedziemy do przodu, podaj zabawkę, która leży na półce, połóż łyżeczkę obok filiżanki, pokaż piłkę, która leży pod stołem.

– Zabawa w „ciepło i zimno”, z używaniem określeń: idź do przodu, w prawo, prosto i dalej prosto, itp.

B. W schemacie ciała drugiej osoby oraz z wykorzystaniem przedmiotów (do wyboru):

– Stojąc naprzeciw dziecka wykonujemy określone ruchy, np. podnosimy prawą rękę, stoimy na prawej nodze, dotykamy lewą ręką prawego ucha, itp. Zadaniem dziecka jest dokładne naśladowanie  czynności wykonywanych przez nas.

– Bierzemy dwa przedmioty (miś, lalka, kubek, długopis, do wyboru), kładziemy je w wybranych miejscach i prosimy dziecko, aby określiło, gdzie leży lalka w stosunku do misia.

– Wybieramy różnego typu klocki, składanki czy puzzle. Zadaniem dziecka jest ich układanie na podstawie przygotowanego przez nas wzoru lub bez wzoru, tylko wg instrukcji słownej.

C. Ćwiczenia graficzne:

– Rysujemy kwadrat, a następnie prosimy dziecko o  zaznaczanie na kwadracie: lewego górnego rogu, prawego dolnego, itp. W innym wariancie tego ćwiczenia możemy najpierw sami pomalować rogi na różne kolory, a dziecko będzie określać, np. położenie „zielonego rogu”, „czerwonego rogu”, itp.

– Uzupełnianie „pod dyktando” elementów uzupełniających rysunek z uwzględnieniem pojęć opisujących lokalizację w przestrzeni – karta pracy nr 3.

Polecenie do karty pracy: „Przyjrzyj się obrazkowi. Na schemacie domu narysuj: na środku drzwi, na prawo od drzwi duże okno, na lewo małe okienko, na lewej stronie dachu komin, nad kominem dym. Na drzewach dorysuj brakujące gałęzie – najpierw z prawej, potem z lewej. Z prawej strony domu narysuj płot. Dorysuj także promyczki słoneczne – na górze, na dole, na prawo. Nad chmurką narysuj ptaki”.

Owocnej pracy. Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam.
Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na ten tydzień
8.06.2020- 12.06.2020r.

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

Witam. W tym tygodniu proponuję parę zabaw rozwijających umiejętności skupienia się i logicznego myślenia. Pozdrawiam. Sylwia Szweda

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

PORANNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 Zabawa dźwiękonaśladowcza ,,JEŻYK’’

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko uzupełnia odgłosy – wyrazy dźwiękonaśladowcze, zaznaczone pomarańczowym kolorem i wykonuje czynności, opisane w nawiasach.

Do przedszkola puka jeżyk,

puk-puk,puk,   puk-puk-puk, (zgiętym kciukiem puka w stół lub krzesło, czy podłogę)

więc otworzyć mu należy,

puk-puk-puk,   puk-puk-puk. (j. w.)

Wszyscy wkoło jeża stają,

klap-klap-klap,    klap-klap-klap,   (klaszczą rytmicznie w dłonie)

i brawami go witają,

klap-klap-klap,    klap-klap-klap.    (klaszczą rytmicznie w dłonie)

Jeżyk jest już w naszej grupie,

tup-tup-tup,    tup-tup-tup,   (tupią rytmicznie nogami na zmianę – raz jedna, raz drugą,)

każde dziecko jak on tupie,

tup-tup-tup,    tup-tup-tup.   (tupią rytmicznie nogami na zmianę – raz jedna, raz drugą,)

Gdy jeż zmęczy się tuptaniem,

uf-uf-uf,     uf-uf-uf,

to przychodzi czas na spanie,

puf-puf-puf,    puf-puf-puf.

Gdy do jeża biegnie pies,

hop-hop-hop,    hop-hop-hop,  (podskakują  obunóż)

to się w kulkę zwija jeż,

hop-hop-hop,    hop-hop-hop.   (podskakują  obunóż)

Pies się boi kolców jeża,

oj-oj-oj,    oj-oj-oj,          (grożą rytmicznie palcem wskazującym jednej i drugiej ręki)

więc go ugryźć nie zamierza,

oj-oj-oj,     oj-oj-oj.       (grożą rytmicznie palcem wskazującym jednej i drugiej ręki)

Nic jeżowi się nie stanie,

tak-tak-tak,    tak-tak-tak

i już z nami tu zostanie,

tak-tak-tak,    tak-tak-tak.

ROZWIJANIE SŁOWNICTWA CZYNNEGO I BIERNEGO

Rozwój słownictwa czynnego oraz biernego, nauka budowania prostych zdań. Rodzic czyta zdanie, dziecko powtarza. Następnie dziecko samodzielnie próbuje odczytywać zdania.

INNE PROPOZYCJE

Rozgrzewka logopedyczna – zakręć kołem 10 razy, starannie wykonujemy wylosowane ćwiczenie.

Ruletka artykulacyjna, wystarczy zakręcić kołem i powtarzać wylosowane ćwiczenie przez 30 sekund.

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu.

 POZDRAWIAM! Eliza Ewert

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu rozwijamy koncentrację uwagi, spostrzegawczość i percepcję wzrokową oraz umiejętności emocjonalne:

1. Latawce – karta pracy nr 1

Dorosły układa latawce jeden pod drugim. Zadaniem  dziecka jest dopasowanie obrazków z właściwym układem kolorów.

Inne warianty zabawy znajdziemy tutaj.

2. Zabawa „Moja twarz”

Potrzebne będą: lusterko i chustka. Poprośmy dziecko, aby usiadło wygodnie. Przed nim postawmy lustro. Zakrywamy dziecku głowę chusteczką i mówimy:

– Kto to jest?

– Czy ktoś wie?

– To jest ……… (zdejmujemy chusteczkę podając imię dziecka)

– Lubię cię! (Uśmiechamy się).  

Jeżeli dziecku trudno jest się skupić, można spróbować przyciągnąć jego uwagę, przybliżając lustro lub zastępując je większym. Dla urozmaicenia rodzic oraz inni domownicy również mogą wziąć udział w zabawie. Wówczas wszyscy siadają w kole i każdy po kolei uczestniczy w zabawie. Można też zakrywać chustką pluszowe zwierzęta.  

3. Domino obrazkowe – karta pracy nr 2

Wersja 1.

Zasady gry takie jak przy tradycyjnej grze domino. Wycinamy ponumerowane kafelki. Starsze dziecko może samodzielnie wyciąć wydrukowane kafelki. Następnie dopasowujemy do siebie takie same obrazki, tworząc z nich jeden ciąg. Podczas gry zwracamy uwagę na buźki oraz  ich cechy charakterystyczne. Po każdym dopasowanym obrazku dziecko próbuje nazywać daną emocję. Dodatkowo z pomocą dorosłego dziecko próbuje przypomnieć sobie, w jakiej sytuacji może występować dana emocja (np. jestem wesoły, gdy bawię się z psem, jest mi smutno kiedy jestem chory, itd.).

Wersja 2.

Zadanie polega na uzupełnianiu pustych pól, poprzez dorysowanie odpowiednich min w pustych kołach. Należy to zrobić według podanej kolejności (według ponumerowanych obrazków z lewej strony). Następnie dziecko powinno dotykać palcem kolejnych pól, nazywać kolejno wszystkie emocje i naśladować miny przedstawione na nich.

Bawcie się dobrze i pamiętajcie o zdjęciach. Pozdrawiam.

Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na ten tydzień
1.06.2020- 5.06.2020r.

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

Witam. W tym tygodniu proponuję parę zabaw rozwijających umiejętności matematyczne J– kolory, figury geometryczne, trochę kodowania i geometrii.

Przyjemnej zabawy, pozdrawiam Sylwia Szweda

Przyjemnej zabawy
Pamiętajcie, że jestem do Waszej dyspozycji.
Czekam na zdjęcia.
Pozdrawiam Sylwia Szweda

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Witam serdecznie!

Drogi Rodzicu oglądaj  z dzieckiem film i powtarzaj!

NAUKA SŁÓWEK DLA DZIECI PO POLSKUKliknij!

ĆWICZENIA ODDECHOWE
Poćwicz prawidłowy oddech, spróbuj wykonać te ćwiczenia za pomocą słomki

ZAGRAJ W GRĘ PLANSZOWĄ

INNE PROPOZYCJI
Blogi i strony z artykułami z zakresu logopedii
► MamyGadane – strona prowadzona przez studentki i absolwentki logopedii UMCS, kierowana głównie do sympatyków logopedii.
► Czasopismo Logopeda – można znaleźć ciekawe i przydatne artykuły. Niestety, najnowszy numer pochodzi z roku 2009.
ŚwiatMowy – blog z artykułami na tematy logopedyczne
Na językach – blog z artykułami na tematy logopedyczne.

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu.

POZDRAWIAM! Eliza Ewert

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu rozwijamy koordynację wzrokowo – ruchową, małą motorykę oraz spostrzegawczość i percepcję wzrokową:

1. Układanie:

– z klocków – budowle, pojazdy, figury,
– z patyczków – płoty, drabinki, kwiaty,
– z tasiemek lub różnokolorowej wełny – dywaniki, frędzle,
– z elementów mozaik geometrycznych – postacie ludzi, zwierząt,
– z różnorodnych materiałów – scenki rodzajowe, prace tematyczne, np. z liści, owoców, kory itp.

2. Ćwiczenie  „Znajdź i obrysuj”

Zadaniem dziecka jest znalezienie i obrysowanie wyznaczonego wzoru/ciągu figur.

karta pracy nr 1
karta pracy nr 2

3. Zabawy grafomotoryczne – ćwiczymy regularnie, m.in. poprzez:

– rysowanie patykiem na piasku,
– mazanie po papierze palcem zmoczonym w farbie,
– odciskanie zamalowanej farbą dłoni,
– obrysowywanie dłoni,
– „malowanki- niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysujemy coś świecą, następnie dziecko pokrywa farbą kartkę,
– wycinanie, wyklejanie, wydzieranie,
– rysowanie wg szablonu,
-różnego rodzaju karty pracy, np.

Owocnej pracy. Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam.

Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na tydzień (25.05.2020-29.05.2020)

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

Witam. W tym tygodniu proponuję parę zabaw grafomotorycznych

  1. Na początek pograj z Rodzicem albo rodzeństwem. Prześlijcie zdjęcia Waszych motyli

2. Czas poćwiczyć grafomotorykę. Dokończ rysować biedronkę.

3. Rozwiąż krzyżówkę i pokoloruj obrazki

4. Czas poćwiczyć uwagę. Dopasuj figury.

Przyjemnej zabawy
Pamiętajcie, że jestem do Waszej dyspozycji.
Czekam na zdjęcia.
Pozdrawiam Sylwia Szweda

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Witam serdecznie!

Dzisiaj proponuję wierszyki słowno-ruchowe. Posłuchaj i powtórz!

Nauka Zegara dla Dzieci – Która Jest Godzina?
Kliknij!

Wzbogacanie zasobu słownictwa- Suwak logopedyczny

Zagraj w grę planszową

Potrzebna: kartka, długopis/ołówek/kredki. Zadaniem uczestników jest rysowanie elementów potworka zgodnie z odwiedzanymi polami.

INNE PROPOZYCJE

DRODZY RODZICE
poniżej znajdują się artykuły do lektury, których chcemy Państwa serdecznie zaprosić:

ETAPY ROZWOJU MOWY PRZEDSZKOLAKA
http://m.szczycienski.wm.pl/2019/09/etapy-rozwoju-mowy-przedszkolaka-24683.pdf


PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM (2,5 DO 6 LAT) – artykuł Bliżej Przedszkola
http://m.szczycienski.wm.pl/2019/01/prawidlowy-rozwoj-mowy-u-dziecka-w-wieku-przedszkolnym-2-5-do-6-lat-21235.pdf

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu rozwijamy funkcje poznawcze poprzez:

1. Sekwencje wzrokowe – z wykorzystaniem kart pracy

Zadaniem dziecka jest dorysowanie i/lub pokolorowanie odpowiednich elementów w prawidłowej kolejności:

figury

gąsienicabaloniki

2. Sekwencje wzrokowe – z wykorzystaniem różnych przedmiotów.

Sekwencje można układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, klocków, kolorowych obrazków, spinaczy, liczmanów i wielu, wielu innych przedmiotów, które akurat mamy pod ręką.

Na początek ułóżmy jakąś sekwencję, wykorzystując dwa/trzy elementy. Następnie poprośmy dziecko aby odtworzyło naszą sekwencję, element po elemencie, od strony lewej do prawej. Najlepiej niech zrobi to kilkukrotnie, układając długi ciąg elementów.

Np. jeśli ułożymy klocki w kolejności czerwony, zielony i niebieski to zadaniem dziecka jest powtórzenie tej czynności, czyli ułożenie klocków w kolejności czerwony, zielony, niebieski. Albo ułóżmy czerwoną nakrętkę, kamyk i żółtą nakrętkę. Wówczas dziecko będzie musiało zrobić to samo, czyli ułożyć czerwoną nakrętkę, kamyk i żółtą nakrętkę (nie może przy tym zamieniać kolorów nakrętek).

3. Ćwiczenie koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej i spostrzegawczości za pomocą gry edukacyjnej – MISIOWE POSZUKIWANIA

4. Sprawdzanie wiedzy o świecie – karta pracy.

Czytamy po kolei każde zdanie. Zadaniem dziecka jest stwierdzenie, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Jeżeli zdanie jest fałszywe, poprośmy dziecko, aby spróbowało odpowiedzieć poprawnie.

Owocnej pracy. Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam.

Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na ten tydzień (18.05.2020-22.05.2020r.)

ZAJĘCIA Z OLIGOFRENOPEDAGOGIEM:

  1.  Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi oraz spostrzegawczości.
  1.  Wiosenne gry i łamigłówki  dla najmłodszych
  2. Ćwiczenie grafomotoryczne

Przyjemnej zabawy
Pozdrawiam
Sylwia Szweda

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Witam serdecznie!

Tym razem wybierzemy się w świat  zabaw usprawniających buzię i język, doskonalących oddech i słuch oraz ćwiczących Waszą koordynację ruchową i pamięć. Wybierzemy się w podróż do dżungli – trzymajcie się mocno i udanej zabawy!

Karta pracy

Słoń do druku!

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

1. Przeciwieństwa – zadaniem dziecka jest dobranie obrazków w pary na zasadzie przeciwieństw (np. czysty-brudny, mały-duży, itp.). Obrazki można także wykorzystać do zabawy w klasyczne memory.

Do wyboru:
Zestaw 1
Zestaw 2  
Zestaw 3

2. Orientacja w przestrzeni.

Zadaniem dziecka jest pokolorowanie i wycięcie rysunków, a następnie przyklejanie ich zgodnie z podaną instrukcją.

3. Ćwiczenia percepcji słuchowej – trenujmy regularnie m.in. poprzez:

rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia, dźwięków instrumentów, wysłuchiwanie odgłosów w domu (np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu),
– słuchanie, naśladowanie odgłosów zwierząt i jednoczesne odnajdywanie ich na obrazku,
– różnego rodzaju gry dźwiękowe,
– rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wysokich i niskich, cichych i głośnych,
-odtwarzanie rytmu,
– wyszukiwanie wyrazów rymujących się,
– nauka rymowanek, wierszyków, piosenek,
– wymyślanie historyjek z wykorzystaniem instrumentów muzycznych lub różnych rzeczy wydających ciekawe dźwięki,
– wykorzystywanie kart pracy np. karta z obrazkami

Powodzenia!
Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
11.05.- 15.05.2020

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

Nawlekanie spinaczy
Cel:

  • Poruszanie/obracanie przedmiotów w dłoni.
  • Rozpoznawanie/nazywanie/planowanie kolorów.
  • Chwyt szczypcowy przy podnoszeniu kolejnych spinaczy – palec wskazujący plus kciuk lub/i palec środkowy.
  • Koordynacja oko-ręka – przewlekanie.
  • Koordynacja bilateralna – utrzymanie w jednej ręce sznurka z nawleczonymi spinaczami podczas gdy druga dłoń nawleka kolejne.
  • Przygotowanie do pisania, chwytania przyborów.

Metody:

  • instrukcja słowna, pokaz, schemat.
  •  Wskazówki – Możliwe, że najpierw trzeba będzie pokazać dziecku gotowy „naszyjnik” lub zdjęcie dołączone poniżej

Potrzebne rzeczy:

  • pudełko kolorowych spinaczy do papieru,
  • sznurek do rozwieszania prania,
  • nożyczki.

Schemat

  1. Połóż na stole sznurek, pudełko ze spinaczami i nożyczki.
  2. Wysyp spinacze z pudełka na blat stołu.
  3. Odetnij około 30 centymetrów sznurka.
  4. Ustal kod kolorów i połóż spinacze według kodu przed sobą, czyli blisko siebie 2 białe, 2 czerwone, 1 niebieski, jeden zielony, 1 żółty albo ustal po swojemu/inaczej.
  5. Następnie podnoś spinacze ze stołu aktywną dłonią, drugą podnieś sznurek i powoli nawlekaj. Uważaj żeby nie zsuwały się poza sznurek.
  6. Kiedy nawleczesz ustaloną ilość spinaczy na sznurek – to koniec zadania. Powiedz: Skończyłem zadanie.
  7. Sprawdź ile czasu zajęło ci wykonanie zadania.
  8. Odpowiedz na 2 pytania: Jaki kolor lubisz najbardziej? Dlaczego?

Przyjemnej zabawy

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Nauka mowy i słów po polsku

Drogi Rodzicu oglądaj  z dzieckiem film i powtarzaj!

Pobawcie się w zabawy paluszkowe i utrwalajcie słownictwo!

Budowanie dłuższych wypowiedzi słownych. Rodzicu! Powtarzaj z dzieckiem i pomóż mu zapamiętać!

Link do gier interaktywnych
https://wordwall.net/pl-pl/community/logopedia
Na podanej stronie można znaleźć gry logopedyczne, utrwalające różne głoski. Gry z ćwiczeniami artykulacyjnymi i oddechowymi.

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Ćwiczenie rozwijające percepcję wzrokową i orientację przestrzenną:

Co przygotować: Elementy do układania gotowych kompozycji (mogą to być narysowane przez rodzica obrazki lub ilustracje wycięte z gazet, katalogów, np. słońce, dom, drzewo, postacie), białe lub kolorowe kartki różnego formatu, klej.

Jak się bawić: Wspólnie z dzieckiem układamy elementy na kartce. Nazywamy je oraz ustalamy, gdzie się znajdują, np. „To jest słońce, słońce będzie na niebie. To jest chmura; gdzie będzie chmura (dom, drzewo)? Drzewo jest po prawej stronie domu” itp. Następnie naklejamy elementy i zachęcamy dziecko, by opowiedziało domownikom o swoim rysunku .

Zabawa inspirowana książką: Magdalena Sabik i Anna Skrzypczyk „Zabawy dla dzieci z autyzmem”.

Mała motoryka – zabawa z piłeczkami:

Potrzebne: wanna lub miska napełniona wodą, plastikowe piłeczki bądź inne zabawki unoszące się na wodzie, np. gumowe do kąpieli, sitko

Sposób zabawy: Zabawki wrzucamy do wody, a dziecka stara się je wyłowić za pomocą sitka.

MIŁEJ ZABAWY ! 😉
Kurkiewicz Justyna

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej – trenujmy regularnie m.in. poprzez:

– układanie puzzli
– przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt), najpierw w oparciu o prezentowany wzór, potem z pamięci (prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci)
– opisywanie obrazków (tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku)
– wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu
– grę w domino
– łączenie obrazków w pary przykładowa karta pracy

2. Ćwiczenia grafomotoryczne (do wyboru):
karta pracy 1
karta pracy 2
karta pracy 3
kart pracy 4

3. Zabawa rozwijająca zdolność koncentracji, pamięć i kreatywne myślenie:
– „Figury szeregi i wzory”

Miłej zabawy! Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam!
Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
4.05.- 8.05.2020

Stymulacja ogólnorozwojowa

Wydmuchane smuteczki – zabawa, emocje

Potrzebne przedmioty

  • balony.

Co możesz zrobić

  • Poproś dziecko, żeby powiedziało, jakie emocje odczuwa. Jeśli dziecko nie potrafi ich zidentyfikować, pomóż mu rozpoznać i wyrazić je, mówiąc: Wydaje mi się, że jesteś sfrustrowany (zły, rozczarowany, przestraszony, nieszczęśliwy i tak dalej).
  • Powiedz: Znam magiczny sposób na odesłanie złych myśli.
  • Wyjdź z dzieckiem na zewnątrz i weź ze sobą kilka balonów.
  • Powiedz: Nadmuchaj ten balon. Każde dmuchnięcie to następna zła lub stresująca myśl, którą wypychasz z ciała. Kiedy skończysz, supełkami zamkniemy te wszystkie myśli w balonach i odeślemy je daleko.

Co może zrobić dziecko

  • Zrobić kilka głębokich wdechów i wdmuchać powietrze do balonu.
  • Zawiązać supełek na końcu balonu (z pomocą, jeśli okaże się konieczna).
  • Uderzyć balon, tak aby poleciał wysoko w górę, i pozwolić, aby wiatr go porwał.
  • Poszukać porozrzucanych balonów i pozbierać je, żeby nie śmiecić.

Zrób to inaczej

  • Nie wieje? Niech dziecko nadepnie na balon, jeśli dźwięk nie będzie zbyt drażniący.
  • Napisz imię dziecka na skrawku papieru i włóż go do balonu przed nadmuchaniem albo markerem zapisz na samym balonie.
  • Po napełnieniu balonu poleć dziecku puść go bez zawiązywania supła. Balon wykona furkoczący taniec, a cała złość i zdenerwowanie wyparują.

Korzyści/cele

  • Głębokie oddychanie, wdech i wydech, pomaga regulować układ oddechowy.
  • Wdmuchiwanie powietrza do balonów rozwija umiejętności oralno-motoryczne.
  • Czucie, jak napełniają się balony, wpływa korzystnie na dyskryminację dotykową.
  • Patrzenie, jak balony rosną i odlatują, rozwija umiejętności wzrokowe.
  • Uderzanie w balony jest działanie oporowym, które zapewnia doznania proprioceptywne oraz rozwija siłę i kinestezję.

źródło: C. S. Kranowitz: Nie-zgrane dziecko w świecie…, HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2015

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Wzbogacanie zasobu słownictwa
Drogi Rodzicu oglądaj z dzieckiem film i powtarzaj!

Pobawcie się w zabawy paluszkowe i utrwalajcie słownictwo!

Budowanie dłuższych wypowiedzi słownych. Rodzicu! Powtarzaj z dzieckiem i pomóż mu zapamiętać!

Zachęcam, aby uczniowie objęci terapią logopedyczną korzystali ze stron, na których znajdują się ciekawe ćwiczenia np.: logopestka, logopedarybka, logopasja, domologo, ORaToR, printoteka.pl

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

ZAJĘCIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Drogi Rodzicu!
O to kilka pomysłów na domowe zabawy, które pomogą  stymulować rozwój Twojego dziecka.

Zasady zabaw:

• Nie zmuszaj dziecka do niczego,
• Dziecko musi mieć świadomość, że obydwoje bawicie się,
• Śmiejcie się cały czas.

1. Małe kolorowe piłki i woreczki z grochem/ryżem/fasolą

• wrzucajcie piłki/woreczki do pudełka, do hula-hop,
• zmieniaj rozmiar i fakturę piłek/woreczków,
• rzucajcie w różnych pozycjach i z różnych odległości.

2. Zapachy

• zgromadź słoiczki np. po koncentracie pomidorowym, opakowania po jajko niespodziankach,
• do pojemniczków włóż waciki nawilżone np. aromatami do ciast, perfumami oraz np.: kawałek kostki rosołowej, łyżeczkę kawy, trochę proszku do prania itp.,
• wąchajcie wspólnie zapachy.

3. Smaki

• przygotuj różne pokarmy: cytryna, chrzan, musztarda, cukier puder, sól itp. oraz małe łyżeczki,
• podawaj dziecku smaki na język,
• nazywaj smaki np. to jest słodkie, a to kwaśne itd.,
• róbcie przy tym śmieszne miny,
• możecie bawić się przed lustrem.

4. „Suchy basen”, czyli basen z piłkami

• wykonaj samodzielnie – kup basen dmuchany i worek kolorowych piłek,
• pozwól dziecku na samodzielne eksperymenty w basenie,
• ukryj dziecko pod piłkami, odszukaj je po chwili,
• zanurkujcie razem w basenie,
• zrelaksujcie się: posłuchajcie muzyki, bajki – samograjki lub poczytajcie książeczkę

5. Kartonowe pudełko

• zdobądź zwykłe kartonowe duże pudełko,
• pozwól dziecku na samodzielne eksperymenty,
• zachęć je do wejścia do pudełka,
• pozwól dziecku ukryć się w pudełku, zachęć je do wyskoczenia z pudełka
• przechodźcie przez pudełko jak przez tunel.

6. Tor przeszkód

• zgromadź wałki, poduszki, obręcze itp. i zbuduj tor przeszkód,
• pokaż dziecku w jaki sposób można go pokonać,
• pokonaj tor przeszkód z dzieckiem.

Bawcie się dobrze 😉
Kurkiewicz Justyna

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

1. Zabawy ruchowe budujące więź:

A. Przygniatanie
Gdy dziecko leży na brzuchu, lekko połóżmy się na nim w poprzek jego ciała i zachęćmy, by próbowało się spod nas wyczołgać. Przygniatanie powinno być delikatne, ale też na tyle mocne, by dziecko musiało włożyć trochę energii, by się uwolnić. Dzięki temu doświadczy poczucia własnej siły i będzie miało ogromną satysfakcję.

B. Kotek i myszka
Powiedzmy dziecku, że jesteśmy myszką, a ono kotkiem. Zapiszczmy jak myszka „pii” i zachęćmy malucha, by idąc na czworakach kotek gonił myszkę. Przechodźmy pod stołem i dokoła krzeseł, a gdy kotek się zmęczy niech „na niby” napije się mleczka z miseczki i zrobi „koci grzbiet”.

2. Dopasowywanie do odpowiednich zmysłów.

Rozmawiamy o zmysłach. Pytamy dziecko jakie zna zmysły. Jeśli nie potrafi odpowiedzieć, wymieńmy je (zmysł wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku). Następnie pytamy kolejno do czego służą oczy, uszy, usta, nos, ręce (odpowiedzi: do patrzenia, słuchania, jedzenia/smakowania, wąchania, dotykania/łapania). Następnie dajemy dziecku karty pracy:

Karta pracy 1

Zadania dziecka:
– połączenie rysunków z odpowiednimi obrazkami (tj. za pomocą zmysłu smaku/ust posmakujemy/zjemy ciasto, za pomocą zmysłu wzroku/oczu zobaczymy rysunek, za pomocą zmysłu węchu/nosa poczujemy/powąchamy kwiatki, a za pomocą zmysłu słuchu/uszu posłuchamy śpiewu ptaka)

Karta pracy 2

Zadania dziecka:
– rysowanie po śladach kół,
– nazwanie przedmiotów i roślin przedstawionych na zdjęciach,
– określenie za pomocą którego zmysłu chłopiec z obrazka może je rozpoznać i co może mu być pomocne (np. lalkę można rozpoznać za pomocą zmysłu dotyku, pomocne będą oczy)

Dobrej zabawy. Pozdrawiam.

Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
27.04.- 30.04.2020

Stymulacja ogólnorozwojowa

  1. Jadalny naszyjnik – motoryka mała

Ten rodzaj aktywności przygotowuje palce i oczy do współdziałania podczas bardzo precyzyjnej kontroli z zakresu motoryki małej i skupienia wzroku. Z tego względu dziecko powinno nawlekać płatki, trzymając je w takiej odległości, w jakiej by czytało (około 20 cm).

Potrzebne materiały

  • Cienki elastyczny sznurek (taki, jakiego używa się w naszyjnikach z cukierków)
  • Tępa igła (często używana do nawlekania koralików, do kupienia w sklepach pasmanteryjnych)
  • Płatki śniadaniowe z dziurkami

Przebieg zabawy

  • Obetnij kawałek sznurka na naszyjnik, tak żeby wisiał co najmniej 5 cm poniżej linii kołnierzyka.
  • Zwiąż pętelkę na jednym końcu, aby nie spadały z niego koraliki.
  • Drugi koniec przewlecz przez igłę. (Można użyć do tego po prostu sznurówki zamiast igły jeśli dziurki są dostatecznie szerokie).
  • Gdy na naszyjniku znajdzie się już odpowiednia liczba „koralików” zwiąż końce sznurka, a następnie załóż naszyjnik na szyję dziecka i pozwól mu zjeść płatki.
  • Jeśli martwisz się o bezpieczeństwo dziecka (np. jeśli jest za małe, żeby nosić naszyjnik), możesz zrobić bransoletkę.
  • Inna wersja zabawy: zamiast płatków możesz użyć pianek cukrowych. Być może to przełamie opór dziecka przed rozpoczęciem zabawy. Ponadto w trakcie zabawy nawlekania elementów nie będzie musiało być tak dokładne.

Cel:

  • Koordynacja bilateralna – utrzymanie nawleczonych płatków w jednym miejscu, podczas gdy druga dłoń nawleka kolejne, wymaga koordynacji bilateralnej.
  • Poruszanie przedmiotami w dłoni – przełożenie igły przez środek płatka śniadaniowego wymaga dodatkowych ruchów dłonią.
  • Koordynacja oko-ręka – włożenie igły „w koralik” wymaga precyzyjnej koordynacji oko-ręka.

źródło: T. Delaney, 101 ćwiczeń gier i zabaw…Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

  • Masaż sensoryczny

Masowanie skutecznie usprawnia współpracę mózgu z resztą ciała. Aby zwiększyć u dzieci świadomość ich własnego ciała, by stymulować zmysł dotyku i pomóc im się skupić się na tym, co dzieje się w danym momencie, należy masować im ręce, nogi i plecy długimi, zdecydowanymi pociągnięciami rąk.

Cele:

  • Stymulacja dotykowa.
  • Zmniejszenie obronności dotykowej.
  • Świadomość własnego ciała.
  • Współpraca mózgu z resztą ciała.
  • Uspokojenie.

Przygotowanie:

  • Dorosły siada na podłodze i sadza dziecko wygodnie między swoimi nogami.

Jak się bawić:

  • Zaczynając od ramienia, masuj rękę dziecka w kierunku dłoni, śpiewając (do melodii refrenu Myję zęby): „Wymasuję twoją rękę, o, o!”.
  • Przejdź do masażu drugiej ręki, a następnie dłoni, nóg, stóp i pleców. W trakcie masażu różnych partii ciała odpowiednio zmieniaj słowa piosenki.

Odmiany:

  • Niech dziecko dla odmiany masuje dorosłego. Wybór masowanej części ciała będzie zależał od słów piosenki.
  • Dzieci mogą również masować siebie nawzajem. W razie potrzeby dorosły będzie służył im pomocą.
  • Wykorzystaj do masażu szorstką gąbkę lub nylonowa myjkę.

Czego dziecko się uczy:

  • Masaż wykonywany przed rozpoczęciem zajęć może pomóc we współpracy mózgu
    z resztą ciała poprzez stymulację obwodowego układu nerwowego. Dzięki temu dziecku łatwiej jest skupić uwagę.
  • Masaże zwykle uspokajają i usprawniają pracę ośrodkowego układu nerwowego. Mocno uciskając skórę dziecka, docieramy także do receptorów dotykowych nadwrażliwych na światło czy dotyk.
  • Z czasem dziecko z defensywnością dotykową może zacząć właściwie reagować na stymulację receptorów dotykowych. Lepienie z ciastoliny, malowanie palcami
    i podobne zabawy, jak również towarzystwo innych dzieci, będą mu wreszcie sprawiać przyjemność.

Modyfikacje:

  • Jeżeli dziecko w czasie masażu nie czuje się komfortowo, spróbuj delikatnie ściskać mu mięśnie rąk i nóg.
  • Obserwuj reakcje dziecka, żeby nie przekroczyć jego granic tolerancji.
  • Aby zachęcić do komunikacji i pozwolić dziecku na większą kontrolę ćwiczenia, zapytaj je, które partie ciała mu wymasować. Użyj tablicy z obrazkami, gestów lub pokaż palcem, jeżeli dziecko jest opóźnione językowo.

źródło: B. Sher, Gry i zabawy we wczesnej interwencji, HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2014

Ciekawe strony www:

Pozdrawiam
Sylwia Szweda

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Doskonalenie drobnych ruchów języka.
Drogi rodzicu przygotuj pionki i kostkę, zagraj z dzieckiem w gry logopedyczne. Traktowanie ćwiczeń zabawowo ułatwi pracę nad artykulacją. Róbcie śmieszne miny i dobrze się bawcie!

Zachęcam, aby uczniowie objęci terapią logopedyczną korzystali ze stron, na których znajdują się ciekawe ćwiczenia np.: logopestka, logopedarybka, logopasja, domologo, ORaToR, printoteka.pl

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

Terapia Integracji Sensorycznej

1. Ćwiczenia „Kółko i krzyżyk w piance do golenia”. Ćwiczenie ma celu stymulację dotykową, ćwiczenia izolacji palców, kierunkowość wzrokowo – motoryczną, percepcję wzrokową

Wewnątrz/na dworze:

  • Wszędzie

 Rekwizyty :

  • Pianka do golenia lub budyń
  • Płaska powierzchnia (najlepsze jest lustro)

Sposób zabawy :

  • Pokryj pianką (warstwa 1 cm grubości) kwadrat ok. 15 cm x 15 cm na płaskiej powierzchni.
  • Niech dziecko narysuje w piance cztery linie (dwie poziome i dwie pionowe).
  • Zagrajcie w kółko i krzyżyk. Najpierw możecie tylko ćwiczyć rysowanie kółek i krzyżyków w poszczególnych kratkach.
  • Aby sprawić dziecku więcej radości, możesz dodać do pianki barwniki spożywcze (albo wykorzystać pudding). Można na przykład wszystkie krzyżyki stawiać na czerwono, a kółka – na niebiesko).

2. Ćwiczenie „Bujający się żuraw”. Ćwiczenie ma na celu rozwijanie zmysłu równowagi, koordynacji oko – ręka, rozwijanie motoryki małej, skanowanie wzrokiem.

Wewnątrz/ na dworze:

  • Wewnątrz

Rekwizyty:

  • Szczypce do grilla
  • Huśtawka zawieszona na wysokości 45 cm (Huśtawka musi być na tyle duże, aby dziecko mogło się położyć na niej na brzuchu. Można wykorzystać dużą piłkę do ćwiczeń).Dla bezpieczeństwa ułóż matę i upewnij się, żę dziecko utrzymuje równowagę.
  • Proste przedmioty, np. ulubione małe zabawki.

Sposób zabawy :

  • Ułóż przedmioty na macie w niewielkiej odległości od huśtawki/piłki.
  • Niech dziecko położy się na huśtawce/piłce na brzuchu (ręce powinny swobodnie zwisać po bokach), twarzą w kierunku osoby dorosłej.
  • Delikatnie pchnij huśtawkę lub powoli poruszaj do przodu i do tyłu na piłce.
  • Zadaniem dziecka jest zbieranie przedmiotów szczypcami w trakcie kołysania.

Miłych ćwiczeń 😉
Pozdrawiam
Kurkiewicz Justyna

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

Potrenujmy orientację w zakresie własnego ciała oraz orientację w przestrzeni poprzez:

1. Wierszyki utrwalające części ciała.
Mówimy wierszyk i wskazujemy poszczególne części ciała. Przykładowe wierszyki:

A.  „Ręce, nogi”

Ręce robią: klap, klap, klap.
Nogi tupią: tup, tup, tup.
Tutaj swoją głowę mam,
a na brzuszku: bam, bam, bam.

Buzia robi: am, am, am.
Oczy patrzą tu i tam.
Tutaj swoje uszy mam
a na nosie sobie gram.

B. „Wyliczanka”

Pokaż Jasiu (zmieniamy na imię dziecka) gdzie masz oko,
gdzie masz ucho a gdzie nos.
Pokaż rękę, pokaż nogę,
gdzie na głowie sterczy włos.

Daj mi rękę, tupnij nogą,
kiwnij głową tak i nie.
Klaśnij w dłonie, hop do góry,
razem pobawimy się.

2. Karta pracy – Części ciała

3. Karta pracy – Fotel

Dajemy dziecku kartę pracy i prosimy, aby wykonało nasze polecenia, np.:
Przyjrzyj się uważnie i powiedz, co znajduje się za fotelem.
Czy widzisz talerz z owocami? Gdzie on jest? Na fotelu czy pod fotelem?
A gdzie wisi lustro? Obok fotela czy nad fotelem?
Można wymyślić również inne polecenia. Zwróćmy jednak uwagę, żeby każde polecenie było wykonywane osobno.

3. Gdzie jest…? (do wyboru):
A. Miś:
Zadaniem dziecka jest określenie gdzie znajduje się miś względem innego przedmiotu (np. przed szafą, obok lub po prawej stronie lalki, na fotelu, itd.)
B. Piłka:
Zadaniem dziecka jest określenie gdzie znajduje się piłka względem stołu (np. nad, za, pomiędzy).

Miłej zabawy! Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam!

Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na ten tydzień (20.04.2020-24.04.2020r.)

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

  • stopniowe wydłużanie czasu skupienia uwagi na wykonywanych czynnościach: rozwijanie wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego podczas świetnej zabawy

Przygotuj:
– biały papier
– mazak
– naklejki i kredki Oto zalecenia, które należy przeczytać dziecku…

Krok 1: Poproś dziecko, żeby położyło dłoń na kawałku białego papieru i obrysuj ją flamastrem.

Krok 2: Na odrysowanej dłoni narysujcie oczy i buzię, żeby powstała jakaś postać. Jakie to może być zwierzę? Może rybka?

Krok 3: Ozdób rybkę kolorowymi wzorkami i naklejkami. To wesoła rybka czy smutna? Uśmiecha się czy się krzywi?

Krok 4: Odrysuj dłoń jeszcze kilka razy.

Jakie jeszcze zwierzęta możecie wymyślić? Kurczak? Dinozaur? Co jeszcze? Może teraz odrysujecie stopę? Na jakie zwierzaki możecie ją przerobić? Puśćcie wodze fantazji! A ja czekam na zdjęcia

  • Pobudzanie i aktywizowanie zmysłów przez dostarczanie różnorodnych bodźców zmysłowych: „Degustacja w ciemno”

Wszystko czego potrzebujesz to:
– różne rodzaje jedzenia
– miski
– opaska na oczy

Oto zalecenia, które należy przeczytać dziecku.
1. Wraz z mamą lub tatą poszukaj w kuchni różnych produktów spożywczych. To również dobra okazja, żeby wykorzystać wszystkie resztki produktowe. Możesz użyć marchewek, chleba, bananów, jabłek, czekolady, migdałów itp. Wszystko zależy od Ciebie – nie bój się eksperymentować! Następnie połóż wszystkie znalezione produkty na różnych talerzykach.
2. Zasłoń oczy chustką i nie podglądaj!
3.Poproś dorosłego, żeby dał Ci wybrany produkt. Dotknij go i zgadnij, co to jest. Powąchaj ten produkt – czy pachnie słodko, gorzko, a może ostro? Czy wiesz już, co to jest? Jeśli nie odgadłeś za pierwszym razem, będziesz mieć jeszcze szansę. Nie zapomnij spróbować każdego produktu. Niektóre z nich będą Ci smakować, inne niekoniecznie – nie przejmuj się tym.

Dla chętnych-  trochę trudniejsza zabawy.
Poproś dorosłego, by położył na talerzyku 3 różne rodzaje sera, żebyś mógł odgadnąć, który jest który. Albo użyj ugotowanego jedzenia (np. pieczonych ziemniaków), z którym też nie pójdzie tak łatwo. A po zabawie może warto użyć wszystkich resztek, żeby stworzyć swoje własne danie – niespodzianka.:)

Pozdrawiam i czekam na zdjęcia
Sylwia Szweda

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Nauka słów-pojazdy. Program edukacyjny z powtarzaniem słówek

Drogi Rodzicu oglądaj z dzieckiem film i powtarzaj słowa!

Rozwijanie mowy czynnej

Rodzicu wykonaj z dzieckiem kartę pracy!

Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i udzielania odpowiedzi
Rodzicu! Jeżeli masz możliwość wydrukuj karty i zagraj z dzieckiem zadając pytania.

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO logopedasp3szubin@op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Kochani Rodzice!!! Zapraszam do wspólnych ćwiczeń😊
1. Zabawa „JEDZIE ,JEDZIE PAN, PAN, PAN” – ćwiczenie wzmacniające  układ przedsionkowy ( ruch i równowaga).
Posadź sobie dziecko na kolanach. Trzymając je w pasie, zabierz je na trzy krótkie przejażdżki, recytując rymowankę.
– Podrzucaj dziecko lekko na kolanach do rytmu wierszyka:
Jedzie, jedzie pan, pan, pan
Jedzie sobie całkiem sam
– Podrzucaj dziecko nieco energiczniej, w górę i w dół, recytując jednocześnie drugą zwrotkę:
A za panem panieneczki
Pogubiły pakuneczki
– Teraz unoś kolana na zmianę, tak żeby dziecko kołysało się dosyć energicznie na boki i recytując głośno trzecią zwrotkę:
Hop, hop, hop
Na koniku jedzie chłop
– Zabawa „SIATKOWY LATAWIEC” – ćwiczenie wzmacniające motorykę dużą, koordynację obustronną, czucie głębokie.

Utnij kawałek sznurka , długości około 2-2,75 metra. Koniec siatki przytwierdź do jednego albo dwóch uch siatki. Żeby zrobić ogon, potnij wstążkę albo bibułę na kawałki długości około jednego metra. Zszywaczem przytwierdź „ogon” do dna siatki. Dziecko trzyma koniec sznurka i biegnie pod wiatr. Siatka wypełni się powietrzem i uniesie w górę. Zabawa gwarantowana 😉

Miłej zabawy!
Czekam na zdjęcia  i zapraszam do kontaktu: integracjasp3szubin@o2.pl

Pozdrawiam 😉Kurkiewicz Justyna

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu ćwiczymy percepcję wzrokową, myślenie logiczne i małą motorykę poprzez:
1. Uzupełnianie szeregów (do wyboru):
Obraz 1, Obraz 2, Obraz 3
2. Dopasowywanie cieni (do wyboru):
Zadaniem dziecka jest dopasowanie cienia do obrazka.
Obraz 1, Obraz 2, Obraz 3
3. Ćwiczenia dłoni i palców:
Zadaniem dziecka jest (do wyboru):
gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej
wyciskanie wody z nasączonej gąbki
zgniatanie z papieru, bibuły itp. „kul” i rzucanie nimi w określonym kierunku
otwieranie i zamykanie różnego rodzaju pudełek
przykładanie kolejno palców każdej dłoni: kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd. paluszki się witają, kłaniają itp.
stukanie palcami w podłogę, ławkę „pada drobny deszczyk”, „jest ulewa”
nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory
4. Kolorowa zabawa z klamerkami

Miłej zabawy! Przypominam o zdjęciach. Pozdrawiam!
Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

Propozycje na tydzień (14.04.2020-17.04.2020r.)

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

ćwiczenia manualne i grafomotoryczne

Przyjemnej zabawyJ
Czekam na zdjęcia
pozdrawiam

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Nauka rozumienia i wymowy pierwszych słów cz.III
Drogi Rodzicu oglądaj z dzieckiem film i powtarzaj słowa!
Rozwijanie mowy czynnej
Rodzicu wykonaj z dzieckiem kartę pracy!

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO
logopedasp3szubin@op.pl
Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu. POZDRAWIAM! Eliza Ewert

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Kochani Rodzice! O to moja propozycja zabaw na tydzień 

  1. Ćwiczenie „Wieża z poduszki” – ćwiczenie wzmacniające planowanie motoryczne, koncentrację uwagi, umiejętność liczenia, różnicowanie wzrokowe

2. „Masowanki – przytulanki” – ćwiczenia wzmacniające schemat ciała, stymulacja układu dotykowego
Dziecko kładzie się w wygodnej dla niego pozycji w podwieszanej sakwie, na łóżku, prowadzący masuje za pomocą różnych gadżetów sensorycznych bądź samych dłoni kończyny górne, kończyny dolne, tułów, plecy oraz głowę, delikatnym tonizującym ruchem. Dziecko może mieć zamknięte oczy, opiekun skrupulatnie nazywa poszczególne części ciała, które masuje.

3. Ćwiczenie „Policz w swoim domu” – ćwiczenie wzmacniające różnicowanie wzrokowe, umiejętność przeliczania i planowania przestrzennego

Podzielcie się proszę swoimi zabawami 😉 Z niecierpliwością czekam na zdjęcia 😉
Kurkiewicz Justyna

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

W tym tygodniu rozwijamy funkcje poznawcze poprzez:

1. Obserwowanie i wyszukiwanie
Zadaniem dziecka jest uważne:
–  obserwowanie najbliższego otoczenia oraz czynności wykonywanych przez inne osoby i naśladowanie ich (np. zabawa „Rób to co ja”),
– dostrzeganie cech charakterystycznych dla danych rzeczy,
– wyszukiwanie w domu lub na obrazkach symboli, znaków, przedmiotów i elementów o określonym kształcie.
Zadanie będzie ciekawsze jeśli będziemy wykonywać je podczas przygotowań do nadchodzących świąt i wykorzystamy dekoracje oraz związane z nimi symbole.

2. Wskazywanie – „Co nie pasuje”:
Obraz 1 ,Obraz 2 ,Obraz 3
Dziecko musi znaleźć i wskazać/zaznaczyć przedmiot, który nie pasuje do pozostałych. Może również powiedzieć, dlaczego tak uważa.

2.Układanie historyjki obrazkowej:
Rozkładamy wszystkie kartki w przypadkowej kolejności. Wybieramy pierwszą. Dziecko próbuje opisać co widzi na obrazku. Następnie zastanawia się co będzie potem i szuka następnego obrazka. Trzeba ułożyć cały ciąg historyjki i spróbować opisać każdy obrazek.
Po zakończeniu porównujemy psa – sprawdzamy, co miał brudne, a teraz ma czyste.

4. Zadanie „Policz i przypnij

Miłej zabawy! Przypominam o zdjęciach i zapraszam do kontaktu: psychologsp3@op.pl
Pozdrawiam! Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

STYMULACJA OGÓLNOROZWOJOWA

Propozycje na ten tydzień (30.03.2020-03.04.2020)

1.Naleśniczek
Połóż koc na ziemi. Zaproś dziecko do położenia się na kocu wzdłuż jego brzegu. Zacznij delikatnie zwijać “naleśnika”, turlając ostrożnie dziecko po kocyku, aż całkowicie będzie owinięte – oczywiście nie za ciasno. Kiedy naleśnik będzie zwinięty, zacznij turlać dziecko
w drugą stronę, odwijając je aż do pozycji wyjściowej. Stymulacja czucia głębokiego zaliczona!
2. Ćwiczenie naprzemienne „Klamerki
Dziecko i Rodzic naprzemiennie wyciągają z woreczka klamerki do bielizny w 4 podstawowych kolorach. Osoba która wyciągnęła klamerkę, przypina ją do boku kartonowego pudełka oklejonego papierem tego samego koloru, co klamerka. Nazywają kolory.
Przed losowaniem z worka Rodzic zachęca dziecko do wskazywania, czyja kolej: ja – wskazując palcem dziecka na nie samo oraz ty – wskazując palcem dziecka na siebie.
Funkcja wykonywanych ćwiczeń i zabaw
– ćwiczenie naprzemiennych interakcji;
– wskazywanie osób uczestniczących w interakcji;
– ćwiczenie nazw kolorów;
– wykonywanie złożonej sekwencji celowych działań (losowanie, dopasowywanie klamerki);
– dzielenie pola uwagi przez wskazywanie osób oraz nazywanie koloru klamerki trzymanej poprzez dziecko;
– ćwiczenie motoryki małej – stopniowanie nacisku klamerki.
3. Ćwiczenia przekazujące wiadomości o ciele dziecka i jego możliwościach według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne:
1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:
– ćwiczenia wyczuwania brzucha, pleców i pośladków (wszelkie dotykanie, masowanie i nazywanie tych części ciała);
– ćwiczenia wyczuwania rąk i nóg (np. dotykanie dłonią i stopą podłoża, podnoszenie i opuszczanie całej nogi na podłogę, zginanie i przyciąganie nóg, maszerowanie, bieganie);
– ćwiczenia wyczuwania stawów (dotykanie łokciami podłogi, dotykanie kolan i łokci, dotykanie łokciem kolana, machanie stopą);
– ćwiczenia wyczuwania twarzy (np. „witanie się” z uszami i nosem swoim i dorosłych).
2. Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i odczuć bezpieczeństwo w otoczeniu:
– jedna osoba robi „mostek” (stojąc, kładzie dłonie na podłodze przed sobą), a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod nią itp.;
– jedna grupa, stojąc w rzędzie na czworakach, tworzy tunel, druga czołga się pod nim.
3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą:
a) relacja opiekuńcza, czyli „z”:
– obejmowanie partnera, głaskanie, bujanie (na boki, w przód, w tył aż do przewrotu);
– odrzucanie partnera, turlanie pociąganie za ręce i nogi;
– jazda na koniku;
– krokodyl z partnerem na plecach;
– bagaż – dziecko uczepione partnera.
b) relacja „przeciwko”:
– przygniatanie – dziecko usiłuje się wydostać spod leżącego na nim partnera;
– więzienie – dziecko próbuje się wyswobodzić z objęć siedzącego partnera;
– przepychanie się rękami, stopami, biodrami, plecami;
– mocowanie się;
– skała – próba przewrócenia partnera, będącego w siadzie podpartym lub stojącego w rozkroku.
c) relacja „razem”:
– trzymając się za ręce, wstajemy i siadamy;
– wspólne skakanie;
– wspólne dmuchanie na kulkę z waty;
– lustrzane odbicie – pokazywanie, naśladowanie, powtarzanie ruchów, gestów, mimiki partnera;
– wychylanie na boki.
Ćwiczenia twórcze:
spontaniczny taniec.

W czasie trwania zajęć osoby obowiązuje:
– poczucie humoru;
– stosowanie pochwał;
– zakaz krytykowania;
– stopniowanie trudności;
– bazowanie na mocnych stronach dziecka;
– spontaniczność;

opracowała: Sylwia Szweda

______________________________________________________________________________

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Propozycje na ten tydzień(30.03.2020-03.04.2020)

Drogi Rodzicu oglądaj z dzieckiem film i powtarzaj !

Nauka wymowy samogłosek

Słucham i uczę się mówić

https://chomikuj.pl/neooone/logopeda/!+S*c5*81UCHAM+I+UCZ*c4*98+SI*c4*98+M*c3*93WI*c4*86+-+Cieszy*c5*84ska+-+mp3+audio

Odmiana rzeczownika

ZAPRASZAM DO KONTAKTU MAILOWEGO
logopedasp3@szubin.op.pl

Czekam na wasze relacje dotyczące ćwiczeń logopedycznych  w domu
POZDRAWIAM! Eliza Ewert

______________________________________________________________________________

Zajęcia psychologiczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju – propozycje ćwiczeń na tydzień 30.03. – 03.04.2020:

Zadania mają różny stopień trudności – proszę dobrać je odpowiednio do wieku dziecka.

1.Kształtowanie orientacji w zakresie własnego ciała oraz nawiązywanie kontaktu:

Siedzimy naprzeciwko siebie i mówiąc prosty wierszyk lub odliczając dotykamy tej samej części ciała: „1, 2, 3 dotykamy nosy!” (potem oczy, uszy, policzki, włosy, itd.). Ze starszymi dziećmi można bawić się z wykorzystaniem umiejętności naśladowania, bez wierszyka.

2.Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w najbliższym środowisku:
Wyszukiwanie przedmiotów w otoczeniu.

Wybieramy kilka dowolnych przedmiotów i pokazujemy dziecku. Następnie chowamy je bez obecności dziecka. Ważne, aby nie ukrywać ich głęboko w szafie, ale spróbować wpasować w otoczenie (np. papierowe motylki można wsunąć w kwiaty stojące na stole, widelec można włożyć do pojemnika z długopisami, apaszkę przyczepić do zasłon, dużą książkę wsunąć pomiędzy stos ubrań, kapcie ubrać maskotkom leżącym na łóżku, itp.)
Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich przedmiotów.

3. Rozwijanie percepcji wzrokowej, wrażliwości emocjonalnej i grafomotoryki:
Dorysowywanie brakujących elementów twarzy (karta pracy z buźkami).

Prosimy dziecko, aby na każdej twarzy dorysowało brakujące elementy. Zwracamy uwagę, aby na każdym obrazku była narysowana taka sama emocja. Po dorysowaniu elementów dziecko powinno nazwać emocję. Może również opowiedzieć w jakich sytuacjach czuje się tak, jak dzieci na obrazku.

4. Rozwijanie umiejętności społecznych:
Omawianie prawidłowych i nieprawidłowych zachowań (karta pracy dobry – zły).

Dziecko po kolei opowiada co dzieje się na przedstawionych obrazkach. Następnie rozpoznaje, które z zachowań są prawidłowe, a które nie. Prosimy również, aby wyjaśniło dlaczego tak uważa. Na zakończenie można pokolorować obrazki.

Opracowała: Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak

______________________________________________________________________________

ĆWICZENIA SENSORYCZNE W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU

Kochani Rodzice!Poniższa propozycja ćwiczeń i zabaw jest skierowana przede wszystkim do Was, którzy w warunkach domowych pomogą dziecku poprawić jego możliwości motoryczne  m.in. ruchu (dużej motoryki), schematu ciała, czucia głębokiego, równowagi.

Ubieranie/ rozbieranie się, przebieranie się i składanie ubrania – dziecko ćwiczy praksję, schemat ciała, organizację czynności w czasie, samodzielność i samoobsługę.

Toaleta – uczy regulacji i dostosowywania rytmu potrzeb fizjologicznych do rytmu innych zadań i pracy.

Ćwiczenia indukcyjne to pierwszy etap ćwiczeń ruchowych. Ćwiczenia indukcyjne odbywają się w zróżnicowanym tempie i rytmie, każde jest poprzedzone słowną zapowiedzią i sprzężone ze śpiewem i mową. W ten sposób dzieci przygotowują całe ciało do ćwiczeń dużej motoryki.

  •  witanie się palcami stóp
  •  ćwiczenia polegające na kręceniu stopami
  •  ćwiczenie „jedzie pociąg”
  • ćwiczenie „karuzela”
  •  ćwiczenie „owady”
  •  ćwiczenie” pif-paf”
  •  ćwiczenie „mosty”

Ćwiczenia schematu ciała są tylko wówczas skuteczne, jeżeli są nabywane przy udziale własnego ciała. Ćwiczenia te dotyczą organizacji w przestrzeni i czasie, zawsze są sprzężone z równoczesną stymulacją czuciową, ruchową, wzrokową i werbalną. obejmują:

  •  masaż wykonywany przez drugą osobę lub automasaż
  •  czynności samoobsługi
  •  oglądanie części ciała i nazywanie na sobie i na innym dziecku
  •  ćwiczenie czucia powierzchownego i głębokiego.

Ćwiczenia dużej motoryki to stała sekwencja 10 ćwiczeń pokazanych dzieciom na rysunkach. Dzieci mają za zadanie wyliczyć na palcach reki wszystkie ćwiczenia, poczynając od paluszków ręki prawej. Na początku dziecko uczone jest samodzielnego powtórzenia ćwiczeń. Kiedy dziecko nauczy się wszystkich ćwiczeń, można później wprowadzić modyfikację w sposobie wykonywania ćwiczeń, np.: można zmienić kolejność ćwiczeń. Można zmieniać układy przestrzenne – do przodu, do tyłu, w bok; zmieniać układy czasowe – wolno, szybko.

10 ćwiczeń dużej motoryki:

Poniższe zdjęcia można wydrukować i pokazywać przed każdym zadaniem dziecku/ dzieciom.

1. Kaczka – marsz w przysiadzie z ramionami złączonymi z przodu, dłonie splecione, akcent na oparciu całej stopy na podłodze i na koordynacji wzrokowo-ruchowej (ciężar ciała), stabilizacja jako punkt wyjścia dla prawidłowego ruchu, prawidłowa pozycja głowy – koncentracja.
2. Pinokio – marsz na kolanach (czucie głębokie, oddziaływanie na pozycję szyi i pleców), doskonalenie naprzemiennej koordynacji ruchowej ciała.
3. Piesek – marsz w pozycji czworaczej (czucie głębokie i oddziaływania na pozycje szyi i pleców), integracja odruchów ATOS, STOS.
4. Zając – skoki z przysiadu, z podparciem się na dłoniach, koordynacja rąk i nóg, doskonalenie równowagi, integracja odruchów ATOS, STOS.
5. Krokodyl – pełzanie na brzuchu (czucie tułowia, ciężar ciała na ramionach i przedramionach), koncentracja.
6. Dziadek – marsz w pozycji półprzysiadu z dłońmi na kolanach, stawianie stóp na piętach i opuszczanie na palce (koordynacja chodu w zgięciu kolan).
7. Kangur – skok z przysiadu, ręce złączone przed sobą (linia środkowa i równowaga).
8. Bocian – skoki na jednej nodze, ręce swobodnie opuszczone, doskonalenie równowagi.
9. Ślimak – przemieszczanie się na pupie, kolana objęte rękami (pozycja szyi i pleców, linia środkowa).

______________________________________________________________________________

W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami od grudnia 2017 roku w naszym przedszkolu organizowane są zajęcia  z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.  Zajęcia te mogą być prowadzone w grupach 2-3 osobowych z udziałem ich rodziców. Odbywają się na terenie przedszkola w gabinecie psychologicznym, sali logopedycznej lub w salce do integracji sensorycznej. Częstotliwość i długość spotkań zależy od możliwości dziecka. Jednorazowe spotkanie nie trwa dłużej niż 1 godzina, a miesięczna liczba godzin wynosi od 4 do 8 – w zależności od potrzeb dziecka.

Zgodnie z postawa programową wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.          Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści, którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola. Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program realizują zajęcia, przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego.