Matematyka dla Ksyka

W związku z realizacją ogólnopolskiego projektu „Rosnę z matematyką” po raz kolejny 9 maja br. w Samorządowym Przedszkolu nr 3 im. Wandy Chotomskiej odbyły się zajęcia „Matematyka dla Ksyka – u Królowej Matematyki”. Tym razem dzieci wraz z Rodzicami przeniosły się do krainy, w której wznosiły się budowle z klocków.

 Spotkanie miało na celu uświadamianie dzieciom sensu zdarzeń przyczynowo-skutkowych i umożliwienie przewidywania następstw oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi, figurami geometrycznymi i kolorami.

Wszyscy doskonale bawili się, rozwiązując zagadki o klockach, segregując je według według wielkości, kształtów, kolorów, materiału, z którego  zostały wykonane; umieszczenie ich w odpowiednich koszach; oglądanie, nazywanie, dotykanie zgromadzonych klocków oraz próby opisu ich cech zewnętrznych.

Dla każdego rodzica uczestniczącego w spotkaniu przygotowano „prezent – matematyczną niespodziankę”, która pozwoli wspólnie spędzać czas z dzieckiem podczas rozwiązywania zadań matematycznych.

W związku z realizacją ogólnopolskiego projektu „Rosnę z matematyką” po raz kolejny w Samorządowym Przedszkolu nr 3 im. Wandy Chotomskiej odbyły się zajęcia „Matematyka dla Ksyka”. Tym razem dzieci wraz z Rodzicami przeniosły się do krainy zabaw i gier planszowych. Spotkanie miało na celu rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w zespole rówieśniczym; doskonalenie umiejętności liczenia i dodawania oraz wyrażanie postawy twórczej w różnych formach dziecięcej ekspresji.

Wszyscy doskonale bawili się, poznając lub przypominając sobie zasady, które obowiązują podczas gier planszowych. Porozmawialiśmy jakie gry dzieci i ich Rodzice znają, polecają. Określiliśmy z jakich elementów składa się gra planszowa: plansza, kostka, pionki, opis gry z określeniem zadań i reguł, a dzieci wymieniały ulubione gry i opowiadały o tym, z kim lubią grać w przedszkolu, z kim grają w domu, jak to jest, kiedy się wygrywa, przegrywa, uczestniczy w grze. Podczas zajęć każdy mógł stworzyć swoją własną grę planszową, którą zabrał do domu.

Dla każdego rodzica uczestniczącego w spotkaniu przygotowano „prezent – matematyczną niespodziankę”, która pozwoli wspólnie spędzać czas z dzieckiem podczas wspólnych gier w statki, państwa i miasta,  kółko i krzyżyk, kartofla lub szachy japońskie. Na twarzach uczestników projektu gościł uśmiech i widać było duże zaangażowanie w matematyczną podróż. Pamiętajmy że gry planszowe służą do rozrywki i zabawy z rodziną. Dodatkowo są również idealne do  treningu różnych umiejętności poznawczych, takich jak uwaga i koncentracja. A dzieci najlepiejuczą się przez zabawę, ponieważ czują się stymulowane w dynamicznym, zabawnym i atrakcyjnym środowisku.

W Samorządowym Przedszkolu nr 3 im. Wandy Chotomskiej w Szubinie już po raz drugi zorganizowano matematyczne zajęcia otwarte dla dzieci i rodziców w poszczególnych grupach w ramach programu mFundacji „Rosnę  z matematyką”.

Celem głównym zajęć było rozwijanie umiejętności liczenia, rozpoznawanie i nazywanie kolorów, rozwijanie inwencji twórczej i sprawności manualnych.

Dzieci wraz z rodzicami rozwiązywały zadania, których głównym bohaterem były krasnoludki.

Dla każdego rodzica uczestniczącego w spotkaniu przygotowano „prezent – matematyczną niespodziankę”, która pozwoli wspólnie spędzać czas z dzieckiem podczas rozwiązywania zadań matematycznych. Na twarzach uczestników projektu gościł uśmiech i widać było duże zaangażowanie w matematyczną podróż.

POCIĄGIEM DO KRAINY MATEMATYKI

W Samorządowym Przedszkolu nr 3 im. Wandy Chotomskiej w Szubinie rozpoczęto realizację  matematycznych zajęć otwartych dla dzieci i rodziców w poszczególnych grupach w ramach programu mFundacji „Rosnę  z matematyką”.

Celem głównym pierwszych zajęć było uświadamianie dzieciom sensu zdarzeń przyczynowo-skutkowych i umożliwienie przewidywania następstw oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi, figurami geometrycznymi i kolorami. Dzieci wraz z rodzicami podróżowały z Pajacykiem Figurką, wsiadały do pociągu i ruszały ku przygodzie podczas zabawy ruchowo – muzycznej „Maszynista zuch”, słuchały wiersza „Kolorowy pociąg”.

Dla każdego rodzica uczestniczącego w spotkaniu przygotowano „prezent – matematyczną niespodziankę”, która pozwoli wspólnie spędzać czas z dzieckiem podczas rozwiązywania zadań matematycznych. Na twarzach uczestników projektu gościł uśmiech i widać było duże zaangażowanie w matematyczną podróż.

Kształtowanie umiejętności matematycznych od najmłodszych lat

Pojęcie „matematyka” wzbudza w wielu osobach przerażenie, jednak wcale nie musi tak być! Chociaż matematyka, jako przedmiot szkolny, często uważana jest za jeden z najtrudniejszych, to każdy musi znać minimum jej podstawy – jest ona bowiem obecna wszędzie, w każdej dziedzinie naszego życia. Czy musi być trudna i kojarzyć się źle? Oczywiście, że nie! Matematyki można uczyć się już od najmłodszych lat. W jaki sposób? Najbardziej lubiany przez dzieci – poprzez zabawę.

Współczesne badania naukowe, prowadzone przez psychologów oraz specjalistów edukacji matematycznej małych dzieci, dowodzą, żedzieci przychodzą na świat z rodzajem instynktu matematycznego. Zatem pierwszymi nauczycielami, którzy mogą kształtować w dziecku zdolności matematyczne, są rodzice. Ważne jest, aby dopasowywać treści odpowiednio dla wieku dziecka, dlatego początkowo nauka ta powinna przybrać formę zabaw edukacyjnych. Takie zabawy można wprowadzać dziecku w bardzo prosty sposób.

Podczas zabawy klockami można je przeliczyć, posegregować według kształtu, koloru, wielkości. Następnie z tych samych klocków można zbudować wieżę z ustalonej wcześniej ilości elementów. Kiedy dziecko pomaga nam podczas wykonywania codziennych czynności domowych, wtedy również bardzo łatwo można zamienić to w naukę matematyki. Przygotowując posiłki, dziecko może przeliczać poszczególne produkty, które będą używane. Może je także porównywać pod względem wielkości, wagi, kształtu czy koloru. Kształtować zdolności matematyczne u najmłodszych dzieci można również podczas aktywności na świeżym powietrzu – dzieci bardzo chętnie zbierają liście, kasztany, kwiatki czy inne dary natury, więc z pewnością chętnie je policzą. Można je również zebrać i wykorzystać do zabawy w domu w przeróżny sposób. Na spacerach dziecko może również zaznajamiać się z wyglądem cyfr – oglądając numery rejestracyjne mijanych samochodów czy też tabliczki z numerami wiszące na domach i innych budynkach. Dzieciom, które znają już podstawy matematyki, można zaproponować gry matematyczne bardzo łatwo dostępne na rynku lub stworzyć razem z dzieckiem własną grę, w której samo będzie mogły wymyślać reguły przez co chętniej sięgnie po nią w wolnej chwili.

Nieważne jaką formę zabaw edukacyjnych wybierzemy, ważne, aby podczas nich „pokazywać” dziecku matematykę, którą będzie mogło zbadać za pomocą swoich zmysłów. Takie namacalne działania otworzą w dziecku jeszcze większą chęć poznawania otaczającego świata, a sami najmłodsi nie odbiorą tego jako nieprzyjemnej nauki, tylko jako formę nowych doświadczeń, które umożliwią im łatwiejszy start w wielką matematyczną przygodę towarzyszącą im przez całe życie.

Autor: Anna Ciążyńska