Zajęcia psychologiczne
Prowadząca: mgr Patrycja Gaszkowska-Grzeszczak
ŚWIĄTECZNA WYMIANA KARTEK
Staramy się pamiętać o innych przez cały rok, ale Święta Bożego Narodzenia zawsze są dobrą okazją do zrobienia czegoś miłego. Kolejny rok z rzędu przedszkolaki chciały sprawić radość innym dzieciom.
W tym roku dzieci objęte kształceniem specjalnym wykonały dużą kartkę świąteczną dla swoich rówieśników z Przedszkola Niepublicznego „Elf” w Bydgoszczy, z którym współpracowaliśmy w zeszłym roku w ramach projektu „Korespondencyjni przyjaciele”. Taki przyjazny gest na pewno wywołał uśmiech na twarzach naszych dawnych znajomych. Ponadto bardzo nas cieszy, że w odpowiedzi otrzymaliśmy równie miłe życzenia świąteczne.
CO SŁYCHAĆ W WIOSCE ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA?
Mimo niskich temperatur za oknem, w Samorządowym Przedszkolu nr 3 w Szubinie nie zwalniamy tempa. Podczas przedświątecznych zajęć z panią psycholog, dzięki mocy wyobraźni „Wróbelkom” udało się przenieść do wioski Świętego Mikołaja. A tam dużo się działo! Przedszkolaki sprawdzały jak elfy spędzają czas w grudniu, omawiały ich psotne zachowania i pomagały rozwiązywać problemy. Dzieci ćwiczyły też swoją spostrzegawczość i trenowały myślenie. Udało im się znaleźć podobnie wyglądające elfy, ułożyć wg wzoru ścieżkę z rozsypanych cukierków i wyszukać elementy, które nie pasują do zimowej wioski. Swoją drogą kto by pomyślał – motyle i pomidory na śnieżnej polanie? Dlaczego nie, u nas jest wszystko możliwe. Świetnie bawiliśmy się również wtedy, gdy choinki stroiły śmieszne minki. „Wróbelki” o emocjach wiedzą naprawdę dużo, więc nazwanie każdej z nich nie sprawiło im żadnej trudności. To była naprawdę intensywna przygoda, która zakończyła się wspólną rozmową i przyjacielskim uściskiem dłoni pod przedszkolną choinką.

Okres przedszkolny to czas, w którym rozwój przebiega bardzo dynamicznie. Zmiany w zakresie interakcji społecznych, możliwości emocjonalnych, pamięci, zdolności rozumowania, koncentracji uwagi oraz wszystkich innych obszarów funkcjonowania ludzkiego są wówczas bardzo liczne. Stąd niezwykle ważna jest rola psychologa przedszkolnego.
Opieka psychologiczna ma na celu nadzorowanie, wspomaganie i stymulowanie wszystkich sfer rozwoju dziecka. Psycholog pomaga budować zasoby pozwalające na poruszanie się w złożonej i zróżnicowanej rzeczywistości oraz dba o to, aby rozwój był wszechstronny i harmonijny.
Psycholog prowadzi zajęcia nie tylko dla dzieci, które posiadają orzeczenia i/lub opinie wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Jego działania obejmują również pomoc w:
– procesie adaptacji,
– kształtowaniu umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć,
– nauce radzenia sobie z napięciem emocjonalnym,
– radzeniu sobie z różnego rodzaju lękami,
– rozwijaniu empatii i umiejętności współpracy,
– nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami,
– rozwijaniu umiejętności poprawnego komunikowania się,
– budowaniu poczucia własnej wartości,
– zapobieganiu zachowaniom agresywnym,
– stymulowaniu pamięci i koncentracji uwagi,
– rozwijaniu umiejętności myślenia logicznego,
– rozbudzaniu ciekawości poznawczej i wzbogacaniu wiedzy.
Psycholog przedszkolny służy pomocą i wsparciem także nauczycielom oraz rodzicom i opiekunom. Warto zgłaszać się do niego w sytuacji, gdy pojawia się niepewność odnośnie tego, czy rozwój sfery emocjonalnej, społecznej, intelektualnej lub komunikacyjnej przebiega prawidłowo. Poza tym z psychologiem rozmawiać można nie tylko o problemach dziecka, ale także o jego zdolnościach.
Najważniejsze jednak, aby nie czekać, aż niepokojąca sytuacja sama ulegnie poprawie. Im wcześniej zostaną podjęte odpowiednie działania, tym lepsze efekty można uzyskać!
