Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Wyzwania Teodora" jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, ale także uświadomienie dzieciom, że o własny rozwój można dbać w każdym wieku, a pomoc okazywana innym jest równie ważna, jak troska o siebie samego. Natomiast wszelkiego rodzaju podejmowane działania mogą być kreatywnym wyzwaniem.
Zadania z modułu IV
Lista sprawności do zdobycia, czyli zadania profesora Teodora:
Teodor to bocian, który nie lubi nudy, uwielbia natomiast rozwijać się i zdobywać wiedzę. Chce, aby z jego pomocą dzieci również stawały się specjalistami w wielu dziedzinach. Dlatego w tym roku zajmiemy się szeroko pojętą sztuką, a dzieci zostaną „znawcami”.
Podobnie, jak w latach poprzednich, to nauczyciele wraz z dziećmi decydują, w jaki sposób zdobędą odznakę/wykonają zadanie. W nawiasach podano przykładowe sposoby zrealizowania poszczególnych zadań.
- Znawca muzyki (zapoznanie się z gatunkami muzycznymi, instrumentami, pracą muzyka, wysłuchanie koncertu, zaproszenie muzyków do placówki, utworzenie swojej orkiestry czy zespołu)
- Znawca malarstwa (zapoznanie się z pracą malarza, z narzędziami potrzebnymi do powstania obrazu, odwiedzenie wystawy, namalowanie własnego obrazu, zaproszenie artysty do placówki)
- Znawca teatru (wizyta w teatrze, obejrzenie przedstawienia, wyjaśnienie, jak powstaje spektakl, na czym polega praca osób tworzących przedstawienie, uczestnictwo w warsztatach teatralnych, zapoznanie z rodzajem widowisk teatralnych, przygotowanie własnego spektaklu z udziałem dzieci lub pacynek czy kukiełek)
- Znawca filmu (zapoznanie się etapami powstawania filmu lub bajki, kto jest potrzebny do stworzenia filmu, wizyta w kinie i jeśli jest to możliwe obejrzenie kulis kina)
- Znawca literatury/książek (zapoznanie się z procesem powstawania książki, z czego składa się książka, kto ją tworzy, zaznajomienie się z literaturą dla dzieci, wizyta w bibliotece, w księgarni)
- Znawca rzeźby (stworzenie własnych rzeźb, zwrócenie uwagi na to, że rzeźby możemy spotkać nie tylko w muzeum, często są wokół nas, w kościołach, na domach, kamienicach, a są to oprócz rzeźb pomniki, popiersia, dekoracje ścienne, poszukajmy ich, zobaczmy, z jakich powstały materiałów)
- Pomocna dłoń To jedyna sprawność, która powtarza się we wszystkich edycjach, ponieważ jest ona dla mnie bardzo ważna i chcę, aby równie ważna stała się dla innych. A to, dlatego, że nie można dbać o swój rozwój, nie myśląc o potrzebach innych. Niech to zadanie pomoże dzieciom zwrócić uwagę na kwestie okazywania pomocy ludziom potrzebującym. Aby zdobyć sprawność pomocnej dłoni należy zorganizować akcję charytatywną, lub wziąć udział w takim przedsięwzięciu. Ale może to być również drobna pomoc okazana na przykład jakiejś samotnej, starszej osobie. Jest tak wiele możliwości pomagania, skorzystajmy z tego.
MAMY TO