Zajęcia plastyczne „Od bazgrania do pisania”

Prowadząca zajęcia koła plastycznego – mgr Wanda Zygmunt- Król

Godziny pracy zdalnej, do kontaktu z Rodzicami
Poniedziałek 13.30 – 14.00
Adres kontaktu muchomorki.szubin@op.pl

Zapraszam do wspólnych zabaw z dziećmi i proszę, w miarę możliwości o informacje zwrotne – zdjęcie prac dzieci, zabaw z dziećmi, które będziemy umieszczać na stronie przedszkola.
Życzę radości ze wspólnej zabawy i czasu spędzonego z milusińskimi.

Zapraszam Rodziców z grupy ” Muchomorki” do wspólnej zabawy plastycznej z dziećmi  w rysowanie, malowanie, itp. Poniżej zamieszczam propozycję na ten tydzień. Chętni Rodzice mogą wysyłać zdjęcia na adres e-mailowy grupy  muchomorki.szubin@op.pl

Propozycja zabawy 22.06.2020r.

Zabawa plastyczna „ Motyle”

Przybory: zielona  kartka papieru ,grube pędzle do malowania , farby- biała, żółta, niebieska i czerwona

Przed malowaniem rozmawiamy z dzieckiem o motylach. Podkreślamy różnorodność kolorów na skrzydłach motyli, piękno motyli i radość, jaką nam sprawia ich obserwowanie. Mówimy dziecku , że będzie malować motyle. Dajemy  farby, pędzle i papier, prosimy, by namalowało motyle , malując dwie kolorowe plamy dla każdego motyla. Prosimy, aby ozdobiło skrzydła motyli wielobarwnymi plamkami, wzorkami. Przypominamy różne techniki malowania pędzlem , np. tworzenie nowych kolorów z dwóch farb, malowanie małych, kolorowych plam przez dotykanie kartki papieru czubkiem pędzelka zamoczonego w farbie…… Gdy dziecko maluje, podpowiadamy , jak należy używać  dostępnych materiałów. Chwalimy dziecko za pracę oraz włożony wysiłek. Wykonaną pracę zawieszamy w widocznym miejscu.

Zapraszam na filmik z najpiękniejszymi motylami świata

oraz do wysłuchania piosenki „ Przyjaciel motyl”

Propozycja zabawy 15.06.2020r.
Zabawa plastyczna „Pokaz sztucznych ogni”

Przybory: kolorowa kartka papieru ,grube pędzle do malowania , farby- biała, żółta, niebieska i czerwona

Przed malowaniem rozmawiamy z dzieckiem o pokazach sztucznych ogni, jakie widziały i zachęcamy , by opowiedziały, co czuły w trakcie pokazów (podekscytowanie/ przerażenie). Rozdajemy dziecku arkusz kolorowego papieru, farby i pędzel  i prosimy by namalowały pokaz sztucznych ogni. Przypominamy dziecku techniki malowania pędzlem, które już znają, np. tworzenie nowych kolorów z farb, które mają przed sobą, malowanie małych ,kolorowych plam blisko siebie tak, by farby mogły się mieszać na arkuszu papieru. Gdy dziecko maluje, podpowiadamy, jak należy używać  dostępnych materiałów. Chwalimy dziecko za pracę oraz włożony wysiłek.

Zapraszam na filmik z pokazem sztucznych ogni

Propozycja zabawy 08.06.2020r.
Zabawa plastyczna „ Kwiaty na łące”

Przybory: biała kartka papieru ,grube pędzle do malowania , farby- biała, żółta, niebieska i czerwona

        Przed rozpoczęciem malowania rozmawiamy z dzieckiem o leci, zachęcamy do wyrażania zachwytu nad różnorodnością kolorów. Jeśli jest to możliwe wybieramy się z dzieckiem na spacer, by obejrzeć kolorowe kwiaty- w ogrodzie, na łące , na działce, itp. Przypominamy dziecku o gorącym , żółtym słońcu oraz o pięknych ogrodach i łąkach wypełnionych kolorowymi kwiatami. Prosimy  , by namalowały łąkę lub ogród pełen kolorowych kwiatów, wykorzystując  te trzy kolory, ale potrafią przecież mieszać je tak , by uzyskać inne kolory. Pokazujemy dziecku , jak można malować pędzlem piękną,  kolorową łąkę lub ogród. W trakcie malowania rozmawiamy z dzieckiem o tym , co maluje, chwalimy za ciekawe połączenia kolorów i wysiłek , jaki wkłada w wykonanie pracy. Pracę umieszczamy w widocznym miejscu , aby można było ją podziwiać .

Zapraszam do wysłuchania piosenki „ Bal na łące”

Życzę wesołej zabawy wspólnie z dzieckiem , dziećmi

Propozycja zabawy na 01.06.2020r.
Temat:  Fioletowe niebo

Materiały: papier, farby- czerwony i niebieski  kolor , pędzle,

Spotkanie rozpoczynamy przypomnieniem dziecku historii o malarce, tym razem nasza malarka zapragnęła namalować zachód słońca. Niespodziewanie , gdy pewnego wieczora zachodziło słońce, zauważyła , że słońce jest czerwone, niebo- fioletowe, a chmury- granatowe. To wszystko było tak piękne, że postanowiła namalować obraz pod tytułem „ Wieczór”. Jednak miała tylko dwie farby: niebieską i czerwoną. Malarka wiedziała, co należy zrobić i szybko zabrała się do malowania swojego obrazu. Wszystko namalowała dokładnie tak, jak widziała: czerwone słońce, niebieskie chmury i fioletowe niebo.

Prosimy dziecko, aby namalowały taki sam piękny obraz jak malarz, za pomocą takich samych farb: czerwonej i niebieskiej. Pytamy dziecko, w jaki sposób możemy otrzymać kolor fioletowy. Po wysłuchaniu propozycji, proponujemy dziecku pokazanie , jak można na arkuszu papieru mieszać farbę niebieską i czerwoną.

Prosimy dziecko, by namalowało obraz zatytułowany „ Wieczór”

Gdy maluje , podpowiadamy , jak należy używać dostępnych materiałów i zachęcamy do wykorzystania całej powierzchni kartki.

Na zakończenie dziękujemy dziecku za piękną pracę i włożony wysiłek, w czasie jej wykonywania.

Dla umilenia czasu , proponuję utrwalenie kolorów w piosence „ Znam kolory”

Miłej zabawy

Propozycja zabawy na 25.05.2020r.
Temat:  Pomarańczowe niebo

Materiały: papier, farby- czerwony i żółty  kolor , pędzle,

Spotkanie rozpoczynamy przypomnieniem dziecku historii o malarce- która zapragnęła namalować piękny dzień, ale miała tylko dwie farby- niebieską i żółtą. Była kiedyś malarka, której skończyły się prawie wszystkie farby. Zostały jej tylko farby w dwóch kolorach- niebieska i żółta. Był piękny, pogodny dzień, świeciło słońce, trawa była zielona, a liście mieniły się różnymi odcieniami zieleni.. Malarka nigdy wcześniej  nie widziała tak pięknego dnia, więc była bardzo szczęśliwa. Bardzo chciała namalować obraz, lecz miała tylko dwie farby ! Pomyślała, że może namalować piękne niebieskie niebo, ciepłe żółte słońce, zielone liście i zieloną trawę. Postanowiła zrealizować swój wspaniały pomysł i namalowała żółte słońce a następnie niebieskie niebo i nagle… na jej obrazie pomieszała się  żółta farba  z niebieska i tak powstał piękny zielony kolor, którym mogła namalować zielone liście i zieloną trawę.

Mówimy do dziecka, że znamy jeszcze inną opowieść  związaną z tą malarką…

Pytamy dziecko czy wie , co oznacza słowo zachód słońca. Jeśli jest to konieczne, wyjaśniamy na czym polega przejście dnia w noc- słońce powoli „ schodzi” po niebie do linii horyzontu, a następnie chowa się za nim.

Opowiadamy inną opowieść o malarce :

Pewnego dnia malarka podziwaiła cudowne kolory zachodu słońca: słońce było czerwone, chmury żółte , a niebo pomarańczowe. Malarka chciała namalować zachód słońca lecz miałą tylko dwie farby: czerwona i żółtą. Przypomniałą sobie jednak, co się stało, gdy namalowała piękny słoneczny dzień…Wymyśliła więc , jak może namalować piękny obraz zachodu słońca, na którym będą: czerwone słońce, żółte chmury, pomarańczowe niebo

Prosimy dziecko aby namalowało piękny obraz, tak jak malarka, na którym będą : czerwone słońce, żółte chmury, pomarańczowe niebo , korzystając z czerwonej i zółtej farby. Pytamy , jak można wyczarować z kolor pomarańczowy- słuchamy sugestii dzieci, następnie pokazujemy , jak mieszamy farby aby uzyskać kolor pomarańczowy.

Każdą wykonywaną przez siebie czynność wyjaśniamy dziecku- Maluję czerwone słońce, a teraz maluję żółtą chmurę, a teraz maluję pomarańczowe niebo- pokazujemy dziecku sposób mieszania farby czerwonej z żółtą , tak aby powstał kolor pomarańczowy.

Prosimy aby dziecko również spróbowało namalować  słońce, chmury i niebo , z tych dwóch kolorów farby..Podpowiadamy dziecku , jak korzystać  z dostępnych materiałów. Motywujemy dzieci  do odczuwania zadowolenia i dumy ze swojej pracy, jaką wykonały.

Miłej zabawy

Propozycja zabawy na 18.05.2020r.
Temat:  Zielone liście  w piękny słoneczny dzień

Materiały: papier, farby- żółty i niebieski kolor , pędzle,

Spotkanie rozpoczynamy opowiedzeniem dziecku historii o malarce- która zapragnęła namalować piękny dzień, ale miała tylko dwie farby- niebieską i żółtą. Była kiedyś malarka, której skończyły się prawie wszystkie farby. Zostały jej tylko farby w dwóch kolorach- niebieska i żółta. Był piękny, pogodny dzień, świeciło słońce, trawa była zielona, a liście mieniły się różnymi odcieniami zieleni.. Malarka nigdy wcześniej  nie widziała tak pięknego dnia, więc była bardzo szczęśliwa. Bardzo chciała namalować obraz, lecz miała tylko dwie farby ! Pomyślała, że może namalować piękne niebieskie niebo, ciepłe żółte słońce, zielone liście i zieloną trawę. Postanowiła zrealizować swój wspaniały pomysł i namalowała żółte słońce a następnie niebieskie niebo i nagle… na jej obrazie pomieszała się  żółta farba  z niebieska i tak powstał piękny zielony kolor, którym mogła namalować zielone liście i zieloną trawę.

W odpowiednim miejscu opowiadania pokazujemy dziecku, jak malarka malowała niebieskie niebo ( niebieska plama) i słońce ( żółta plama) a także  trawę i liście ( malując między niebieską i żółtą plamą trzeba wymieszać trochę żółtej  i niebieskiej farby i namalować zieloną plamę). Można zapytać dziecko, jak malarka czuła się tego pięknego dnia ( była szczęśliwa) a następnie , co czuła po namalowaniu obrazu ( była szczęśliwa, dumna, zadowolona)

Po wysłuchaniu opowiadania zapraszamy dziecko  do namalowania pięknego , słonecznego  dnia za pomocą żółtej i niebieskiej farby. Pokazujemy dziecku , jak maluje się kolorowe plamy i jak można mieszać  kolory, opowiadamy o wykonywanych czynnościach.

Rozmawiamy z dzieckiem o tym , jak można uzyskać zielony kolor- mieszając farbę niebieską i żółtą. W ten sposób dzieci otrzymują „ czarodziejską” farbę i mogą namalować piękny dzień tak, jak malarka z bajki. Gdy dziecko maluje podpowiadamy , jak należy używać dostępnych materiałów. Na zakończenie dziecko może zaproponować tytuł swojego obrazka.

Zabawy z kolorami, powtarzanie nazw kolorów

Miłej zabawy

Propozycja zabawy na 11.05.2020r.
Temat:  Niebo z chmurami

Materiały: papier, farby- niebieski kolor , pędzle,

Przed zajęciami dobrze jest pójść z  dzieckiem na spacer, aby mogło popatrzeć na niebo i chmury. Zachęcić dziecko , aby opowiadało o tym, co widzi.  Przed malowaniem przypominamy dziecku, co obserwowaliśmy na spacerze- można wspólnie zajrzeć przez okno, aby przypomnieć sobie, jakie kształty mają chmury. Następnie porozmawiać o chmurach, które widziały, a także o innych rodzajach chmur, jakie mogą pojawić się na niebie. Prosimy dziecko, aby namalowały niebieskie niebo, a następnie chmury. Można sugerować, że chmury mogą być różnych rozmiarów. Gdy dziecko maluje, podpowiadamy , jak należy  używać dostępnych materiałów i zachęcamy do wykorzystania całej powierzchni kartki. Po skończonej pracy  chwalimy dziecko za wysiłek i starania włożone w wykonanie pracy.

Proponuje obejrzenie filmiku edukacyjnego „ Chmury” lub filmiku „ Niezwykłe kształty chmur

Wesołej zabawy

Propozycja zabawy na 04.05.2020r. – Plac zabaw

Materiały: papier, farby , pędzle,

Przed zajęciami dobrze jest pójść z  dzieckiem na spacer, aby mogło popatrzeć  na różne konstrukcje i elementy znajdujące się  na placu zabaw , np. drabinki, koła , huśtawki, itp. ( można też przyjrzeć się placowi zabaw z okna).Warto jest porozmawiać z dzieckiem o kształtach poszczególnych elementów i nazywać je wspólnie, po to by później dziecko mogło je namalować, np. ( Prost, ukośna linia- huśtawka, koło- opona, pionowe i poziome linie- drabinki, itp).

Dajemy dziecku arkusz papieru i prosimy, aby namalowało  elementy znajdujące się na placu zabaw, można dziecku pokazać , w jaki sposób narysować różne konstrukcje znajdujące się na placu zabaw( robimy to przed  rozdaniem farb i papieru). Gdy dziecko maluje, podpowiadamy , jak należy  używać dostępnych materiałów i zachęcamy do wykorzystania całej powierzchni kartki. Po skończonej pracy  chwalimy dziecko za wysiłek i starania włożone w wykonanie pracy.

Proponuje obejrzenie filmiku z placu zabaw i posłuchania piosenki

Wesołej zabawy

Propozycja zabawy na 27.04.2020r. –  Książki

Materiały: papier, farby , pędzle, książki do oglądania

Na początku, wspólnie z dzieckiem oglądamy różne książki- przyglądamy się kształtom, kolorom tych książek- rozmawiamy o kolorach okładek i grzbietów książek.  Większość książek ma kształt prostokątów ale mogą mieć też inne/ niezwykłe kształty. Podajemy dziecku arkusz papieru i farby, prosimy aby namalowało książki. Przypominamy aby wykorzystało cała powierzchnię kartki.  Gdy dziecko maluje, podpowiadamy, jak należy używać dostępnych materiałów. Zachęcamy aby malowało na całej powierzchni kartki. Po skończonej pracy chwalimy dziecko , za to namalowało, chwalimy za pracę i włożony wysiłek.

Wesołej zabawy

Propozycja zabawy na 20.04.2020r. –  Płyty CD

Materiały: muzyka z płyty CD, płyta CD , farby , pędzel

Rozpoczynając zabawę zaprośmy dziecko do wspólnego wysłuchania ulubionego utworu, piosenki z płyty CD. Po wysłuchaniu muzyki, pokażmy dziecku płytę , aby sobie dokładnie ją obejrzało. Prosimy aby dziecko namalowało taką płytę- rodzic może pokazać dziecku, jak namalować taką płytę, w trakcie rysowania opowiadamy o tym, co robimy. Gdy dziecko maluje rozmawiamy z nim, zachęcamy do wykorzystania całej powierzchni kartki. Po skończonej pracy chwalimy za zaangażowanie i wysiłek włożony w wykonanie pracy.

 Miłej zabawy z milusińskimi

Propozycja zabawy na  06.04.2020r.Piramida z pierścieni

Materiały: arkusz dużego ( najlepiej szarego)  papieru, farby , pędzel
Pokazujemy dziecku piramidę z okręgów i opowiadamy , jak jest zbudowana, skupiamy się na kolorach i wielkości poszczególnych elementów.
Dajemy dziecku arkusz dużego papieru ( najlepiej szarego) i prosimy o namalowanie kolorowych okręgów.
Gdy dziecko maluje, podpowiadamy, jak należy używać dostępnych materiałów i zachęcamy do wykorzystania całej powierzchni kartki.
Po zakończeniu pracy chwalimy dziecko za wysiłek i starania włożone w wykonanie swojej pracy.

Artykuł, zachęcam do lektury.

Zabawa plastyczna „ Okna”

Przybory: biała kartka papieru , pędzel do malowania , farby.

Zapraszamy dziecko do obejrzenia okien domów , jakie widać na dworze.
Można wspólnie z dzieckiem obejrzeć książeczkę z ilustracjami różnych okien w domach, porozmawiać na temat ich wyglądu – kształtu, wielkości, itp.

Po czym dajemy dziecku kartkę papieru , prosimy aby ułożyło ją pionowo, wyjaśniamy , że kartka papieru to dom, któremu brakuje okien i trzeba je dorysować.
Rodzic może zaprezentować – pokazać  dziecku  , jak można takie okna namalować
Prosimy aby dziecko samo spróbowało namalować   brakujące okna, gdy maluje  możemy podpowiedzieć , jak należy zrobić to prawidłowo i zachęcać do wykorzystania całej powierzchni kartki.
Jeśli dziecko namaluje  okrągłe okna  można spytać „ Co chciało namalować i dlaczego?”
Chwalimy dziecko za wysiłek i starania włożone w wykonanie pracy.
Życzę wesołej zabawy wspólnie z dzieckiem

______________________________________________________________________________

Zajęcia odbywają się w każdy poniedziałek o godz. 13.30-14.00
Prowadząca: mgr Wanda Zygmunt-Król

Zajęcia w ramach koła plastycznego oparte są na programie „Klucza do uczenia się – Od bazgrania do pisania”.

            Celem tych zajęć jest:

  • pomoc dzieciom w rozwijaniu umiejętności, jakich potrzebują zarówno do pisania jak i twórczego wypowiadania się za pośrednictwem sztuki
  • wspieranie uzdolnień i zainteresowań
  • kształtowanie intelektualnych potrzeb w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji
  • wyzwalanie kreatywnej postawy
  • uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk, zarówno przyrodniczych jak i społecznych
  • dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze;
  • rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami plastycznymi
  • budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy
  • rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł uznanych artystów polskich i zagranicznych)