Koło literackie

Prowadząca: mgr Helena Pakuła
muchomorki.szubin@op.pl
Godziny pracy do kontaktu z rodzicami:
poniedziałek 13.00-13.30

Szanowni Rodzice dzieci uczęszczających na dodatkowe zajęcia – Koła literackiego
W związku z nowymi regulacjami i wprowadzeniem zdalnego nauczania
od 25.03 do 26.04.2020 roku, zamieszczać będę  propozycje sposobów
 realizacji treści rozwijających kompetencje językowe, słowne, zainteresowania czytelnicze dziecka  w domu.
Dodatkowo zamieszczam linki, które wzbogacą moją ofertę.

Zainteresowani Rodzice mogą wysyłać zdjęcia, komentarze ze wspólnych zabaw i nauki z dziećmi na stronę: muchomorki.szubin@op.pl oraz kontaktować się z nauczycielem w poniedziałki 1300– 1330

Dzieciom i Rodzicom życzę dużo zdrowia, spokoju, wesołej zabawy.

Propozycja zabawy 22.06.2020.
Inna forma książeczki „Zróbmy sobie komiks”

Przygotujcie kilka kartek, podzielcie każdą kartkę na kilka pól. Wymyślcie wspólnie z dzieckiem fabułę komiksowej książeczki np. historyjkę o super bohaterze lub przygodę związaną z Waszą rodziną. W poszczególnych polach dziecko rysuje ilustracje, rodzic zapisuje dialogi postaci występujących w komiksowej książeczce.

Propozycje ciekawych stron:

wierszedladzieci
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html
Librus Rodzina

15.06.2020r. Tworzenie opowieści przy użyciu dostępnych materiałów.

Przygotujcie trzy pudełka, do jednego włóżcie zapisane słowa – tytuły książek, imiona głównych bohaterów, nazwy bajkowych miejsc.

W drugim, większym pudle zgromadźcie rekwizyty, które występują w znanych Wam bajkach – mogą być rzeczywiste lub narysowane (wydrukowane).

W trzecim pudełku przygotujcie przedmioty codziennego użytku: np. podstawka do jajek, patelnia, worek do prania delikatnych rzeczy, ołówek, piórka, kamienie itp.

Z zamkniętymi oczami po kolei każdy z Was ( dziecko, rodzeństwo, rodzice) losuje po jednym przedmiocie z każdego pudełka i układa swą opowieść. Rodzic może dzieciom pomóc rozpoczynając opowieść: dawno, dawno temu, żyła sobie… która…

Propozycje ciekawych stron:

wierszedladzieci
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

Zabawa twórcza – 8.06.2020.

„Kalambury- smoki”

Dziecko opisuje elementy smoka np. wielka głowa z ogromnymi zębami, ogon jak u wieloryba itp. Rodzic rysuje smoka wg wskazówek dziecka. Następnie można zamienić się rolami (rodzic opowiada, dziecko rysuje).

Propozycje ciekawych stron:
wierszedladzieci
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

Koło literackie 11.05.2020.

Kreatywna gra słowna „Opowiedz mi bajkę”
Potrzebne będą:

  • plastikowe nakrętki (najlepiej identyczne)
  • blok techniczny lub zwykły
  • nożyczki
  • czarny flamaster

Wykonanie:
Z kartek wycinamy kółka pasujące wielkością do wnętrza nakrętki. Na wyciętych kółkach rysujemy pojedyncze obrazki: dom, zegar, jabłko, samochód, parasol. Wszystko, co przychodzi nam do głowy. Gotowe obrazki wpychamy do wnętrza nakrętek.


Gra gotowa: układamy nakrętki obrazkami do dołu, losujemy np.3 lub 5 z nich. Odwracamy i na podstawie wylosowanych elementów opowiadamy ( dziecko, rodzic, rodzeństwo) bajkę, historyjkę .

Propozycje ciekawych stron:
wierszedladzieci
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

Kolo literackie 04.05.2020.

Pobudzanie wyobraźni dzieci poprzez bajki i baśnie:
1. Zmiana fabuły bajki  np. Co się stanie, jeśli Małgosia zgubi w lesie swojego braciszka?
2. Wirtualna wycieczka „ Jak powstaje książka”
Po obejrzeniu filmu możesz wykonać zakładkę do książki.

Propozycje ciekawych stron:
wierszedladzieci
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

27.04.2020. – Zabawy i ćwiczenia oparte o treść bajek:

„Jaka to bajka?”- rodzic czyta fragment znanej dziecku bajki. Po wysłuchaniu, zadaniem dziecka jest odgadnięcie jaka to jest bajka?

„Połącz w pary”- dziecko łączy w pary atrybut z bajkową postacią (np. pantofelek i Kopciuszek) lub bohaterów występujących w tej samej bajce (np. Czerwony Kapturek i wilk).

Karta pracy 1

Propozycje ciekawych stron:
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

20.04.2020. – Teatrzyk kukiełkowy – baśń „O smoku Wawelskim”

Zapraszam dzieci do obejrzenia przedstawienia kukiełkowego „O smoku Wawelskim”.  Po obejrzeniu  teatrzyku porozmawiajcie rodzice z dzieckiem na temat  treści baśni. Następnie dziecko może wykonać własną kukiełkę (wybranego bohatera) i przedstawić z jej wykorzystaniem wybrany fragment baśni lub wymyśloną przez siebie opowieść.
Pomoce: drewniana lub metalowa łyżka, wełna, skrawki materiału, futerka, wstążki, sznurki.

Propozycje ciekawych stron:
edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

06.04.2020r. – zabawa słowna „ Inne zakończenie bajki”

Rodzic czyta  bajkę znaną dziecku np. „Kot w butach”. Pokazuje ilustracje zawarte w książce. Po wysłuchaniu bajki, dziecko ma czas na zastanowienie się i podanie swojej wersji dalszego ciągu bajeczki.

Propozycje ciekawych stron:

edukacja.edux.pl
pisupisu.pl
https://bajki-zasypianki.pl/lamance-jezykowe/
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,20-lamance_jezykowe.html
https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,21-wyliczanki.html

„ Moja pierwsza książeczka”- temat dowolny

Pomoce: egzemplarz „pustej książeczki” zrobionej przez rodzica poprzez spięcie kilku kartek formatu A5 ze stroną tytułową i miejscem na podpis autora, kredki, pisaki, mazaki.

Zachęcenie dziecka do napisania własnej historii na kartkach książeczki. Rodzic podpowiada dziecku, że każdy może „napisać” książeczkę, nawet gdy jeszcze nie potrafi pisać. Zamiast zapisywać słowa, może rysować proste rysunki- symbole, które te słowa zastąpią. Może też rysować na kartkach to, co się wydarzyło. Dziecko opowiada treść obrazków, nadaje tytuł swojej książeczce. Rodzic może zapisać treść opowiadania dziecka.

______________________________________________________________________________

Zajęcia odbywają się w każdy poniedziałek o godz. 13.00-13.30
Prowadząca: mgr Helena Pakuła

Koło literackie realizowane jest w oparciu o program literacki Klucz do uczenia się autorstwa Galiny Dolya i Nikolai Veraksa. Program ten realizuje określony zestaw procedur, które mają pomóc dzieciom w rozwinięciu upodobania do słuchania bajek, poznanie baśniowego języka oraz zrozumienie struktury opowiadania. Ponadto realizacja programu daje dzieciom praktyczne,  namacalne wsparcie w rozwijaniu koncentracji ich uwagi i myślenia abstrakcyjnego.