Zajęcia logopedyczne
Prowadząca: neurologopeda mgr Eliza Ewert
Europejski Dzień Logopedy w Samorządowym Przedszkolu nr 3 w Szubinie
6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzony jest „Europejski Dzień Logopedy”. W Polsce święto te jest obchodzone od 2007r. Celem tego dnia jest rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej, W naszym przedszkolu Europejski Dzień Logopedy obchodziliśmy 7 marca 2022 roku. Z tej okazji we wszystkich grupach przeprowadzone zostały grupowe zajęcia logopedyczne. Celem uroczystości było motywowanie dzieci do wspólnej zabawy i pracy logopedycznej, utrwalanie prawidłowych nawyków oddechowych, usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji słuchowej. Przedszkolaki utrwalały prawidłowy tor oddechowy w zabawie oddechowej ,,Talerzyki’’, gimnastykowały narządy mowy podczas bajki logopedycznej ,,Smok Obibok’’, wzięły udział w zabawach polegających na robieniu wesołych minek i trzymaniu słomki między górną wargą a nosem. Dzieci rozpoznawały i nazywały usłyszane dźwięki z płyty CD oraz wykonały ćwiczenia fonacyjno-naśladowcze podczas zabawy ,,Naśladuj albo zgadnij’’.
Dziękuję wszystkim dzieciom i nauczycielkom za wspaniałą zabawę.
Neurologopeda
Eliza Ewert
Profilaktyka logopedyczna w grupie Biedronki

Profilaktyka logopedyczna w grupie Biedronki

______________________________________________________________________________
Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu kierowane są do dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz mogą utrudniać naukę i rozwój. Zajęcia realizowane są indywidualnie lub w małych zespołach (do 4 dzieci).
Cele zajęć logopedycznych:
1. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń.
2. Wykrywanie i usuwanie wad wymowy.
3. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
4. Doskonalenie mowy już ukształtowanej.
5. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy, podniebienia),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
JAK PRAWIDŁOWO POWINNA ROZWIJAĆ SIĘ MOWA TWOJEGO DZIECKA?
Rozwój mowy dziecka od narodzin do 7 roku życia dzielimy na cztery okresy:
- okres melodii,
- okres wyrazu,
- okres zdania,
- okres swoistej mowy dziecięcej.
Okres melodii (od urodzenia do 1 roku życia)
Krzyk
–
noworodek za pomocą krzyku sygnalizuje matce swoją potrzebę i kojarzy, że za
każdym razem, gdy zaczyna krzyczeć pojawia się matka – jest to pierwsze
porozumienie;
Głużenie (gruchanie) 2-3 m.ż.
– wydawanie przez niemowlę różnych dźwięków, towarzyszą mu nieskoordynowane ruchy ciała i kończyn;
Gaworzenie 6-7 m.ż.
–
zamierzone wydawanie i powtarzanie dźwięków, pierwsze sylaby (ma, ta, ba,
później: ma – ma, ta – ta, ba – ba), które dziecko powtarza wielokrotnie, ale
nie przypisuje im konkretnego znaczenia;
Pod koniec 1 roku życia
– dziecko potrafi komunikować się przy pomocy kilku prostych słów
dotyczących podstawowych rzeczy w otoczeniu dziecka (części
ciała, osoby, ubranko);
Okres wyrazu (od 1 do 2 roku życia)
– wyraz pełni w tym momencie funkcję zdania;
– dziecko potrafi wypowiedzieć samogłoski a, u, i, e oraz
spółgłoski: p, b, m, t, d, n, ś, ć, a czasami też ź i dź. Pozostałe spółgłoski
zastępuje innymi, podobnymi;
– pojawiają się wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. muu, hau-hau,
miau-miau, itp.;
– Pojawiają się wyrazy takie jak: mama, tata, baba;
– początkowo dziecko upraszcza budowę słów wymawiając pierwszą
sylabę lub końcówkę wyrazu, np. daj – da, pić – pi, Ola – La, itp.;
Okres zdania (od 2 do 3 roku życia)
– dziecko tworzy dwuwyrazowe zlepki zdań np. „baba koko” – które w
konkretnej sytuacji są komunikatywne dla odbiorcy;
– wraz z biegiem rozwoju, zlepki wyrazowe przekształcane są w
równoważniki zdań. Znaczenie ich jest już bardziej przejrzyste, ale nadal są
ściśle powiązane z kontekstem sytuacyjnym;
– dziecko prawidłowo wymawia głoski: a, o, u, e, y, i, p, b, m, f,
w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ch, l;
– pod koniec tego okresu mogą pojawić się również głoski: s,
z, c, dz;
Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3 do
7 roku życia)
– W tym okresie mowa w dalszym ciągu się rozwija, znacząco wzbogaca
się zasób słownictwa, rozwija się umiejętność budowania zdań złożonych.
W wieku 3-5 lat dzieci popełniają liczne dopuszczalne błędy językowe:
– kontaminacje (tworzenie wyrazu z 2 – 3 innych, np. słowo
„zatelefonić”);
– neologizmy (np. dziecko nazywa żelazko – „prasowaczką”);
– przestawianie głosek (metatezy, np. „kordła”);
– nieporadne stopniowanie przymiotników („najlepsiejszy”);
– mieszanie osób i rodzajów;
– opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (zupa
pomidorowa -zupa midolowa, lokomotywa –komotywa);
– głoska r może być wymawiana jako l ;
Rozwój mowy czterolatka:
– Głoski: sz, ż, cz, dż dziecko może wymawiać jako: s, z, c, dz;
– utrwalają się głoski: s, z, c, dz, dziecko już nie powinno ich zamieniać
na: ś, ź, ć, dź;
– może pojawić się głoska r, choć jej brak nie powinien jeszcze niepokoić;
– może pojawić się tzw. hiperpoprawność związana z opanowaniem nowych, trudnych
– głosek np. zastępowanie głosek: s, z, c, dz, przez: sz, ż, cz, dż – np.:
szamochód, czebula;
Rozwój mowy pięciolatka:
– wypowiedzi są zwykle poprawne gramatycznie, wielozdaniowe;
– dziecko potrafi poprawnie powtórzyć głoski: sz, ż, cz, dż, chociaż w mowie potocznej
mogą wciąż być zastępowane przez: s, z, c, dz;
– prawidłowa głoska r często pojawia się w tym okresie;
– dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów;
– dziecko chętnie poprawia się, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;
Rozwój mowy sześciolatka:
– sześciolatek powinien poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki w tym również
głoski sz, ż, cz, dż oraz r;
– dokonywać tzw. głoskowania czyli analizy i syntezy słuchowej wyrazów o
prostej budowie fonetycznej;
– umieć wyodrębnić głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu;
– samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę;
– wyklaskać ilość sylab w wyrazie;
– prawidłowo określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok,
między, wewnątrz itp.)