Integracja Sensoryczna

Prowadząca: mgr Justyna Kurkiewicz integracjasp3szubin@o2.pl

Terapeuta SI – godziny pracy do kontaktu z rodzicami:
wtorek 10.00-14.00
środa 8.00-13.00
czwartek 8.00-13.00

______________________________________________________________________________

ĆWICZEŃ INTEGRCJI SENSORYCZNEJ (22.06 – 26.02.2020r.)

W tym tygodniu skupimy się na rozwijaniu bazowych systemów zmysłowych, które mają ogromny wpływ na funkcjonowanie dziecka. A więc do dzieła.

Ćwiczenia układu dotykowego :

  • Zabawa „Co to za przedmiot?” – wyczuwanie rzeczy bez udziału wzroku.
  • Zabawa „Sensoryczne pudełko” – napełnianie dużego plastikowego pudełka ryżem, makaronem, płatkami kukurydzianymi, kaszą gryczaną, piskiem, wodą, nasionami, a następnie umieszczenie w środku kilku różnych przedmiotów. Ćwiczenie polega na zanurzeniu dłoni i znajdowaniu w nim przedmiotów. Można napełnić pudełko czymś ciepłym, zimnym, szorstkim albo gładkim.
  • Wyklejanie z plasteliny leżącej ósemki

Ćwiczenia układu przedsionkowego :

  • Zabawa  „Kangur na łące” – podskoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki.
  • Zabawa „Kołyska” – leżenie tyłem z nogami ugiętymi, oplecionymi rękami i przyciągniętymi do klatki piersiowej. Kołysanie się do przodu i na boki.
  • Zabawa „Żabka do stawu” – zeskakiwanie z ławeczki na miękkie podłoże.

Ćwiczenia układu proprioceptywnego :

  • Zabawa ‘Taczka” ( dziecko powinno być podtrzymywane za biodra, nie za stopy czy kolana, by nie powiększyć lordozy lędźwiowej).
  • Raczkowanie, chód na czworakach, kolanach, turlanie się po różnych fakturach (folii bąbelkowej, twardym materacu, gąbkach itp.).
  • Zwisanie z drabinek, próby podciągania się.

Miłej zabawy!!!
Pozdrawiam!!!
Kurkiewicz Justyna

ĆWICZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (15 – 19.06. 2020r.)

Drodzy Rodzice!

Mam dla Was pomysł na zabawy dywanowe, w których udział może wziąć cała rodzina!

Po zabawach dywanowych zapraszam na ćwiczenia:

  1. Stanie z rękoma opuszczonymi wzdłuż tułowia. Chodzenie po skakance ułożonej w linii prostej (palce jednej stopy dotykają piety drugiej stopy); później chód po skakance tyłem i bokiem.
  2.  Zabawa Olbrzym i człowiek – chodzenie na palcach i piętach.
  3. Bieg lub szybki marsz z natychmiastowym zatrzymaniem się na chwilę i ponownym ruszaniem
  4.  Zabawa Kangur na łące – podskoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na bok.
  • różnicowania wzrokowego

Pomóż Kopciuszkowi – zabawa w segregowanie
Przygotuj torebkę wypełnioną jednakową ilość ziaren, różniących się kształtem (np, fasola i soczewica, groch i pestki dyni – ważne żeby ziarna nie były zbyt małe) i kilka pojemników. Możesz też po prostu wysypać na stół zmieszane ze sobą ziarna. Oczywiście ilość ziaren powinna być dostosowana do wieku dziecka.
Opowiedz maluchowi początek bajki o Kopciuszku. Kiedy dojdziesz do zadania, które zła macocha kazała wykonać Kopciuszkowi, wyjaśnij dziecku, że nawet z pomocą gołębi Kopciuszek nie zdąży na czas poukładać osobno ziaren fasoli i soczewicy. Poproś malucha żeby pomógł Kopciuszkowi i pokaż mu, w jaki sposób trzeba sortować ziarna. Po skończonej pracy, podziękuj dziecku za pomoc w imieniu Kopciuszka, który teraz może iść na bal. A może wy też urządzicie bal dla misiów i lalek?

Źródło: https://miastodzieci.pl/czytelnia/wytezaj-wzrok/

Udanej zabawy! 😉
Kurkiewicz Justyna

Przykłady aktywności dotykowych:            

  • Różne rodzaje masażu 

– masaż dłoni, stóp, przedramion lub całego ciała poprzez ugniatanie, oklepywanie, rozciąganie, opukiwanie, głaskanie itp.

– stosowanie aparatów do masażu: ręcznych, elektrycznych, wałków, rolek, piłek o zróżnicowanej fakturze i różnym stopniu sprężystości,

– masaż fakturowy: masowanie pędzelkiem, futerkiem, piórkiem, gąbką, szczotką, różnego rodzaju materiałami od gładkich po szorstkie

– masaż strumieniem wody – różny rodzaj strumienia i jego siły, hydromasaż

– używanie w kąpieli różnorodnych myjek

– masaż twarzy – głaskanie, ugniatanie, opukiwanie, rozcieranie kolejno policzków, skroni, brody, okolic ust

– masaż wnętrza jamy ustnej w przypadku nadwrażliwości sfery oralnej – palcem z gazą lub szczoteczką kolejno masujemy wargi, dziąsła, podniebienie, język, policzki, zęby

  • Zabawa materiałami sypkimi – szukanie drobnych przedmiotów ukrytych w kaszy, ryżu, makaronie itp.
  • Zabawa różnymi rodzajami myjek i gąbek w kąpieli.
  • Malowanie dłońmi i stopami farbą, pianką do golenia.
  • Wspólne gotowanie – ugniatanie różnego rodzaju ciast.
  • Zabawa plasteliną, ciastoliną, samodzielnie zrobionymi masami.
  • Wałkowanie dużą piłką, butelką z ciepłą wodą
  • Zawijanie w koc, karimatę, folię bąbelkową itp.
  • Malowanie twarzy
  • Ścieżki sensoryczne – chodzenie po różnorodnych w dotyku dywanikach, matach etc.
  • Podczas ubierania i rozbierania zachęcanie dziecka do dotykania, brania do rąk i poznawania dotykiem różnorodnych tkanin, z których są uszyte ubrania.
  • Opukiwanie palców dłoni drewnianym klockiem

Przykłady aktywności stymulujących układ przedsionkowy przy poszukiwaniu bodźców sensorycznych:

  • Jazda na hulajnodze
  • Skoki, zeskoki, podskoki w miejscu, do przodu, do tyłu, obunóż, na jednej nodze itp.
  • Przysiady
  • Kręcenie się w kółko na pośladkach, plecach, brzuchu, na krześle obrotowym
  • Kołysanie się na boki i do przodu i do tyłu np. w pozycji czworaczej
  • Huśtanie dziecka w kocu, na huśtawce, w hamaku
  • Bujanie się w fotelu, na koniku na biegunach
  • Skakanie na dmuchanym materacu, łóżku, trampolinie
  • Marsz z wymachami rąk i nóg
  • Turlanie się, toczenie po różnorodnym podłożu
  • Zjeżdżanie ze zjeżdżalni w różnych pozycjach
  • Chodzenie po niestabilnym podłożu

. Przykłady aktywności proprioceptywnych (czucie głębokie

  • Siłowanki, walka kogutów, walka na poduszki
  • Przepychanie się plecami z drugą osobą
  • „Przepychanie ściany”
  • Przyciskanie dziecka pomiędzy dużymi poduchami
  • Podnoszenie się na rękach siedząc na krześle (w szkole lub podczas odrabiania lekcji)
  • Zaciskanie i otwieranie dłoni, używanie ściskaczy, gniotków, piłeczek antystresowych
  • Rozciąganie gumowej taśmy, przeciąganie liny
  • Robienie „taczki”
  • Przepychanie ściany
  • Bujanie  dziecka na huśtawce
  • Stosowanie tzw. „niedźwiedziego uścisku”
  • Zagniatanie ciasta
  • Kompresja stawów – dociskamy kolejno wszystkie stawy
  • Ucisk ciała – w siadzie trzymając dziecko tyłem do siebie obejmij jego kolana i mocno przyciśnij, kołysz się w przód i w tył.
  • Czołganie się
  • Dotyk stanowczy z lekkim dociskiem

Zabawy i aktywności  nadwrażliwości  słuchowej:    

  • Opukiwanie głowy dłonią złożoną w łódkę
  • Zabawa w głuchy telefon
  • Słuchanie audiobooków, muzyki klasycznej, chórów gregoriańskich
  • Słuchanie odgłosów przyrody
  • Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku np. cykania minutnika
  • Stosowanie prostych instrumentów i przedmiotów codziennego użytku do wytwarzania dźwięków, np. sprawdzanie jaki dźwięk powstanie jeśli uderzymy pałeczką w przedmiot metalowy, plastikowy, szklany itp.
  • Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków urządzeń gospodarstwa domowego np. miksera, suszarki
  • Mówienie do ucha przez tubę z papieru
  • Przesypywanie materiałów sypkich, np. ryżu, kaszy, makaronu z jednego pojemnika do drugiego i wsłuchiwanie się w powstający dźwięk
  • Zabawa koralikami, szklanymi kulkami
  • Gniecenie różnych materiałów, np. papieru, folii aluminiowej, gazety, folii bąbelkowej itp.
  • Zabawa balonem wypełnionym grochem
  • Podskoki w rytm muzyki

Przykładowe ćwiczenia stymulacji wzrokowej:

  • Zabawa w puszczanie zajączków na ścianie – lokalizowanie i śledzenie wzrokiem punktów świetlnych na ścianie
  • Zabawa różnego rodzaju latarkami, światłem lasera
  • Obrysowywanie światłem latarki konturów przedmiotów
  • Zabawa w ciemno – jasno – przyciemnianie i rozjaśnianie światła lub oświetlanie latarką różnych przedmiotów
  • Zbijanie baniek mydlanych
  • Zabawy w zasłanianie i odsłanianie oczu
  • Szukanie różnic między obrazkami
  • Zabawa w szukanie elementów na obrazku
  • Należy podawać zapachy w wywietrzonym pomieszczeniu lub podawać do wąchania kawę jako neutralizator zapachów

Przykłady zabaw stymulujących zmysł węchu:

  • Wąchanie różnych zapachów, najlepiej naturalnych w postaci świeżych produktów (np. listki mięty, cytryna, czosnek), przypraw (np. cynamon, goździki) lub naturalnych olejków (np. lawendowy, różany, waniliowy)
  • Wspólne gotowanie z dzieckiem jako naturalna okazja do stymulacji węchowej
  • Rozpoznawanie zapachów z zamkniętymi oczami
  • Używanie w kąpieli różnorodnych płynów, olejków zapachowych, soli do kąpi

Przykładowe aktywności  stymulacji smakowej:

  • Zabawy oddechowe: dmuchanie baniek mydlanych, gwizdanie w gwizdek
  • Ssanie suszonych owoców
  • Picie przez słomkę, np. kisielu, musu
  • Wprowadzanie smaków od słonego i słodkiego do gorzkiego i kwaśnego
  • Ssanie kostek lodu
  • Próbowanie nowych smaków w niewielkiej ilości na szpatułce w formie płynnej lub półpłynnej
  • Degustacja kawałków owoców i warzyw

Kurkiewicz Justyna 😉

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
(11.05.2020r.)

  1. Propozycje ćwiczeń stymulujących układ proprioceptywno – przedsionkowy

Propriocepcja (inaczej czucie głębokie) jest bardzo ważne w codziennym funkcjonowaniu. Nasze czucie głębokie stymulujemy poprzez różne bodźce, które docierają do mięśni, stawów, ścięgien – czyli mówiąc bardzo prostym językiem stymulujemy wtedy, gdy w aktywności zaangażujemy siłę.

Poniżej kilka propozycji ćwiczeń z tego zakresu:

  • skoki pajacyka
  • skoki żabki
  • turlanie się po podłodze przy zmianie rodzaju podłoża (dywan, koc, wykładzina, karimata)
  • z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała
  • obroty na krześle obrotowym (dwa – trzy obroty w jedną stronę, zatrzymujemy fotel i obracamy w przeciwną stronę)
  •  naleśnik – zawijanie dziecka w koc, folię bąbelkową, karimatę (zawsze głowa na zewnątrz!)
  •  zabawy w przepychanie i siłowanie
  • próby skoków obunóż w przysiadzie
  • marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy
  • wahadłowe ruchy głową
  •  odwracanie głowy: w lewo, w prawo, w górę i w dół
  •  skłony, skręty i kręcenie głową
  •  spoglądanie daleko za siebie raz przez lewe, raz przez prawe ramię
  •   marsz z wymachami rąk i nóg
  •  wbieganie i zbieganie ze schodów

2. Propozycje ćwiczeń  stymulujących układ słuchowy

Świat dźwięków to dla dziecka brama do zdobywania informacji o świecie. Prawidłowy rozwój percepcji słuchowej to podstawa i warunek do zdobycia umiejętności werbalnego komunikowania się, jest podstawową bazą do kształtowania mowy u dziecka. Dlatego tak ważne jest usprawnianie percepcji słuchowej.

Poniżej kilka propozycji ćwiczeń z tego zakresu:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Można również wspólnie z dziećmi wykonać grzechotki np. z pudełek po jogurtach, małych butelek, małych słoiczków, wsypać do nich np. kaszę manną, groch, fasolę itp., ozdobić i zabawić się wspólnie np.:
– w wystukiwanie rytmów
– wspólne „muzykowanie” do jakiejś melodii
– zagrać w pamięć dźwiękową – musimy mieć przygotowane po dwie grzechotki danego rodzaju dziecko dobiera grzechotki w pary na podstawie dźwięku.

UDANEJ ZABAWY !!!!
Kurkiewicz Justyna

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (04.05 – 08.05.20r.

  1. Ćwiczenia na przekraczania osi ciała.

Przekraczanie linii środkowej ciała to zdolność oczu, głowy, rąk i nóg do przemieszczania się poza środkowe rejony ciała, w kierunku strony przeciwnej. Jest to bardzo ważna umiejętność, ponieważ wraz z tą umiejętnością rozwijają się kolejne wyższe zdolności, takie jak: czytanie, pisanie, literowanie, a także prawidłowy rozwój motoryczny  i koordynacja ruchowa.

Domowe ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej ciała to m.in.:

  • Leżenie na plecach, rodzic przyciąga  prawą rączkę do lewej nogi . Dziecko ma chwycić stopę przeciwną ręką
  • Rysowanie oburącz
  • Siad z wyprostowanymi nogami na podłodze. Turlanie piłeczki (lub samochodziku) wokół nóg, raz prawą, raz lewą ręką.
  • Na podłodze narysuj kredą dużą ósemkę. Daj dziecku piłeczkę lub samochodzik niech toczy zabawkę po liniach cyfry.
  • Siad krzyżny, rodzic siedzi na wprost dziecka. Przybijanie piątek po skosie (prawa ręka dziecka do prawej ręki rodzica).
  • Zaangażowanie dziecka w czynności domowe z wykorzystaniem obu rąk, np. odkurzanie, ugniatanie ciasta, mieszanie sałatki.

3. https://www.youtube.com/watch?v=50EzEDlN78o
4. https://www.youtube.com/watch?v=_CFthsIfZag
5. Ćwiczenie „Rzucanie do celu”. Ćwiczenie ma na celu rozwijanie planowania motorycznego, koordynację wzrokowo – ruchową, skanowanie wzrokiem, utrzymywanie koncentracji na przedmiocie

Udanej Zabawy! 😉
Kurkiewicz Justyna

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (27. 04. 20 – 30. 04.20 r.)

Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach „

Arystoteles

  1. Zabawa „Budowanie bazy” – zabawa ta przynosi wiele korzyści sensomotorycznych w rozwoju dziecka. Rozwija m.in. planowanie motoryczne, układ proprioceptywny, kreatywność, planowanie przestrzenne. Przebywanie w tego typu miejscu pomoże zmniejszyć nadreaktywność sensoryczną i nadmierną stymulację.

2. Ćwiczenie „Utrzymywanie woreczka i poduszki. Ćwiczenie ma na celu planowanie motoryczne, rozwijanie zmysłu równowagi i czucia głębokiego, a także wpływa na kontrolę postawy.

   Wewnątrz/na dworze:

  • Wszędzie

         Rekwizyty :

  • Woreczki z grochem
  • Mała poduszka
  • Rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik)

          Sposób zabawy (poziom pierwszy):

  • Dziecko trzyma woreczek na głowie i porusza się po linii prostej.

Sposób zabawy (poziom drugi):

  • Dziecko trzyma poduszkę na głowie i porusza się po linii prostej.

Sposób zabawy (poziom trzeci):

  • Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach.

Sposób zabawy (poziom czwarty):

  • Dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w ręku nietłukący się przedmiot.
  • Ćwiczenie „Wystukiwane melodie” – ćwiczenia ma na celu różnicowanie słuchowe i wyczucie rytmu, dostarcza bodźców dotykowych i proprioceptywnych oraz wzmacnia koordynację obustronną i stopniowanie siły ruchu.

 Wewnątrz/na dworze:

  • Wszędzie

Rekwizyty:

  • Ołówek do stukania
  • Ręce do klaskania
  • Bębenek

 Sposób zabawy:

  • Powiedz „Wystukam zaraz rytm piosenki, którą znasz. Posłuchaj i powiedz co to za piosenka”.
  • Wystukaj, zaklaszcz lub wybij rytm znanej dziecku piosenki, jak np. „Wlazł kotek na płotek”, albo „Kotki dwa”. (Zanuć melodię albo zaśpiewaj jedno lub dwa kluczowe słowa, jeśli trzeba trochę uprościć zabawę).
  • Kiedy dziecko odgadnie prawidłowo, wystukaj, zaklaskaj lub wybij melodię piosenki i zaśpiewaj melodię razem z dzieckiem.
  • Dziecko może samo zaśpiewać piosenkę, a potem ją wystukać, wyklaskać lub wybić na bębenku dla Ciebie do odgadnięcia.

Miłej zabawy 😉
Z niecierpliwością czekam na zdjęcia Waszej „bazy”
Pozdrawiam
Kurkiewicz Justyna

Kochani Rodzice! O to propozycja ćwiczenia integracji sensorycznej  na 20.04.20 – 24.04.20.

Dbajcie o zmysły Waszych pociech. To w jaki sposób pracują wpływa na jakość wykonywanych przez nich czynności i nauki każdego dnia. Bardzo ważna  jest więc ich stymulacja każdego dnia.

„Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach”

Arystoteles

Zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem 😉

  1. Ćwiczenia wzmacniające układ proprioceptywny (czucie głębokie)
  • Noszenie, przenoszenie ciężkich przedmiotów (np. butelek z piaskiem, wodą)
  • Przeciąganie się w parze, przeciąganie liny, rozciąganie gumy, taśmy gumowej
  • Zeskakiwanie z wysokości na różne podłoża (pufa, poduszki, itp.)
  • Przepychanie się w parach plecami, nogami, dłońmi
  • Wspólne baraszkowanie, turlanie itp.

2. Turlanie po beretach z balonem trzymanym stopami
3. Jeżdżenie po wałkach piankowych
4. Przechodzenie przez szarfy
5. Ćwiczenie – masażyk „Pizza” – ćwiczenie wzmacniające schemat ciała, stymulację układu dotykowego

PIZZA
Mąka na blachę BUCH! (posypujemy plecy dziecka mąką, na koniec koniec delikatnie przyciskamy całą dłoń)
Potem woda idzie w RUCH (dłonią rysujemy fale i zawijasy)
Trochę drożdży, trochę soli, (drobnymi palcami, jakbyśmy posypywali solą)
Ugniatamy to powoli (ugniatamy plecy jak ciasto).
Jak już ciasto wyrobimy (ugniatamy dalej…)
To składniki położymy (kciukiem dociskamy punktowo w różnych miejscach)
Najpierw sos, a potem serek (masujemy całą dłonią, drobnymi palcami)
A na koniec CIACH! Plasterek (kantem dłoni dotykamy do pleców dziecka, imitujemy krojenie nożem.
A gdy pizza już gotowa (rysujemy duży okrąg, przeciągamy mówiąc pizza gotowa)
To do buzi nam się chowa  (wskazujemy buzię, 5 palcami złożonymi razem/gest jedzenia)
MNIAM, MNIAM, MNIAM! (masujemy się po brzuchu , głośno mówimy – mniam).

Miłej zabawy! Pamiętajcie o zdjęciach 😉

Kurkiewicz Justyna 😉

Kochani Rodzice! O to moja propozycja zabaw na tydzień
 od 14. 04. do 17.04.2020 r.

  1. Ćwiczenia rozwijające sprawność małej motoryki, umiejętność odwzorowania kształtów, kolorów itp.
  2. Ćwiczenie „Bocian i żaba” – ćwiczenie wzmacniające umiejętność naśladowania, odwzorowywania, wykonywania wolnych ruchów, różnicowania słuchowego, równowagi, koordynacji,  motoryki małej

3. Ćwiczenia z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym – ćwiczenie kształtuje koordynacje wzrokowo – ruchową, różnicowanie  wzrokowe, motorykę małą.
4. Piosenka „Pajączek” – zabawa stymuluje percepcje i pamięć słuchową, motorykę małą i dużą.

Podzielcie się proszę swoimi zabawami 😉 Z niecierpliwością czekam na zdjęcia 😉
Kurkiewicz Justyna

Kochane Zmysłosmyki!!!😉 Pora na kolejny warsztat sensoryczny. Mam nadzieję, że zdążycie go wykonać jeszcze przed świętami. To jak, gotowi? Tym razem zapraszam do wykonania „Piankoliny”.

WARSZTAT SENSORYCZNY NR 3 –  „PIANKOLINA”

DAJCIE ZNAĆ CZY PODOBAŁA SIĘ WAM ZABAWA PIANKOLINĄ !😉

Co robić dziećmi w domu?

Nie zawsze mamy drukarkę, laptop, tablet, a może by tak…zorganizować warsztaty sensoryczne? Co wy na to???Mam dla Was super pomysły, które To Wy kochani rodzice możecie wykonać razem z dziećmi. To jak ??? Zaczynamy???Oczywiście zachęcam Was do przesyłania zdjęć na integracjasp3szubin@o2.pl Każde dziecko, które prześle zdjęcia zostanie nagrodzone po przyjściu do przedszkola. To do dzieła!!!!;-)

I jak kochane smyki poradziliście sobie z pierwszym zadaniem? Wyszedł Wam piasek???Zapraszam więc na warsztat nr 2. Tym razem będziemy robić… Rosnącą farbę!!!! Gotowi ??? Pamiętajcie – koniecznie pokażcie Co Wam wyszło! 😉

WARSZTAT SENSORYCZNY NR 2 – ROSNĄCE FARBY


WARSZTAT SENSORYCZNY NR 1 –DOMOWY PIASEK KINETYCZNY

POTRZEBNE BĘDĄ:
– 6 SZKLANEK MĄKI ZIEMNIACZANEJ
– 1 SZKLANKA OLEJU
– BROKAT, OLEJKI ZAPACHOWE WEDLE UZNANIA
SPOSÓB WYKONANIA:
MIESZAMY WSZYSTKIE SKŁADNIKI ZE SOBĄ. POWSTAŁA MASA PRZYPOMINA MOKRY PIASEK, Z JEDNEJ STRONY MOŻNA Z NIEGO TWORZYĆ RÓŻNE BABKI, STWORKI ITP., A Z DRUGIEJ PRZY MOCNIEJSZYM NACISKU ZACZYNA SIĘ KRUSZYĆ 😉

 Powodzenia!!! 😉 Pamiętajcie o zdjęciach 😉

Drodzy rodzice, oprócz ćwiczeń zaproponowanych  niżej, w bieżącym tygodniu (30.03 – 03.04) proponuję zrobić ćwiczenia trochę w innej formie, a mianowicie poprzez linki z nagranymi ćwiczeniami. Myślę, że to na początek bardziej zobrazuje Państwu co to jest tak naprawdę integracja sensoryczna, na czym polegają ćwiczenia sensoryczne i jak ja ćwiczę z Państwa dziećmi.  Bieżąca sytuacja, zakaz wychodzenia z domu i brak zajęć na pewno daje się we znaki zwłaszcza dzieciom podwrażliwym przedsionkowo, którzy mieszkają w blokach. Mam nadzieję,  że zaproponowane ćwiczenia pomogą Waszym dzieciom przetrwać czas bez terapii i zaspokoić ich „głód sensoryczny”.

 Pamiętajcie, że :

  • nie jesteśmy w sali integracji sensorycznej – przeprowadzamy ćwiczenia w warunkach domowych;
  • bezpieczeństwo dziecka jest sprawą nadrzędną;
  • po trzecie to Wy znacie swoje dzieciaczki i ich możliwości, więc dostosujcie trudność zadania adekwatnie do możliwości dziecka;
  • bawcie się razem z dziećmi, one to uwielbiają, będą to długo pamiętały jak fajnie jest pobawić się z mamą i tata;
  • dajcie znać jak sobie radzą Wasze pociechy – zdjęcia mile widziane 😉 – na adres : integracjasp3szubin@o2.pl.

Miłej zabawy

Poprzez te zabawy dziecko będzie  rozwijało  układ proprioceptywny (czucie głębokie), przedsionek (ruch i równowaga), dotyk, planowanie motoryczne, motorykę dużą i małą.

Sensoryka dla smyka w domu odc2

Kolejny dzień- kolejne propozycje ćwiczeń do wykonania w domu!Chętnie dowiemy się jak Wam idzie 😀 Pamiętajcie, że to Wy dobieracie poziom trudności ćwiczeń odpowiedni dla Waszego dziecka.#integracjasensoryczna #integracjasensorycznawdomu #zostanwdomu

Opublikowany przez Sensoryka dla Smyka Niedziela, 29 marca 2020
😉

Na dziś może trochę propriocepcji;)

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Środa, 18 marca 2020

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Poniedziałek, 23 marca 2020

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Wtorek, 17 marca 2020
Propozycja 1

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Wtorek, 17 marca 2020

Opublikowany przez Elena Stroe-Cabinet Psihologie Logopedie Slatina Środa, 23 stycznia 2019
INTEGRACJA SENSORYCZNA

Integracja sensoryczna w domu,czyli próby utrzymywania równowagi na bardzo wąskiej papierowej rurze.Najprostsze czynności związane z równowaga,przy zaburzeniach ośrodkowego układu nerwowego, sprawiają duże problemy,ale przy właściwie dobranych ćwiczeniach,powoli można wszystko doprowadzić do poprawnego stanu.

Opublikowany przez Tato Czwartek, 15 marca 2018

______________________________________________________________________________

Drodzy rodzice! W związku z tym, że dzieci nie mogą uczęszczać na terapię integracji sensorycznej w przedszkolu, chciałabym, abyście to Wy kochani rodzice zadbali o potrzeby sensoryczne Waszych pociech. Wierzę, że pomożemy sobie razem w tym trudnym dla nas wszystkim czasie. Przygotowałam więc zabawy sensoryczne, które z łatwością możecie wybrać i wykonać sami w domu.
Miłych sensorycznych wrażeń!!!

Przykłady aktywności dotykowych:
  • Różne rodzaje masażu:
    • masaż dłoni, stóp, przedramion lub całego ciała poprzez ugniatanie, oklepywanie, rozciąganie, opukiwanie, głaskanie itp.
    • stosowanie aparatów do masażu: ręcznych, elektrycznych, wałków, rolek, piłek o zróżnicowanej fakturze i różnym stopniu sprężystości,
    • masaż fakturowy: masowanie pędzelkiem, futerkiem, piórkiem, gąbką, szczotką, różnego rodzaju materiałami od gładkich po szorstkie
    • masaż strumieniem wody – różny rodzaj strumienia i jego siły, hydromasaż
    • używanie w kąpieli różnorodnych myjek
    • masaż twarzy – głaskanie, ugniatanie, opukiwanie, rozcieranie kolejno policzków, skroni, brody, okolic ust
    • masaż wnętrza jamy ustnej w przypadku nadwrażliwości sfery oralnej – palcem z gazą lub szczoteczką kolejno masujemy wargi, dziąsła, podniebienie, język, policzki, zęby
  • Zabawa materiałami sypkimi – szukanie drobnych przedmiotów ukrytych w kaszy, ryżu, makaronie itp.
  • Zabawa różnymi rodzajami myjek i gąbek w kąpieli.
  • Malowanie dłońmi i stopami farbą, pianką do golenia.
  • Wspólne gotowanie – ugniatanie różnego rodzaju ciast.
  • Zabawa plasteliną, ciastoliną, samodzielnie zrobionymi masami.
  • Wałkowanie dużą piłką, butelką z ciepłą wodą
  • Zawijanie w koc, karimatę, folię bąbelkową itp.
  • Malowanie twarzy
  • Ścieżki sensoryczne – chodzenie po różnorodnych w dotyku dywanikach, matach etc.
  • Podczas ubierania i rozbierania zachęcanie dziecka do dotykania, brania do rąk i poznawania dotykiem różnorodnych tkanin, z których są uszyte ubrania.
  • Opukiwanie palców dłoni drewnianym klockiem
Przykłady aktywności stymulujących układ przedsionkowy przy poszukiwaniu bodźców sensorycznych:
  • Jazda na hulajnodze
  • Skoki, zeskoki, podskoki w miejscu, do przodu, do tyłu, obunóż, na jednej nodze itp.
  • Przysiady
  • Kręcenie się w kółko na pośladkach, plecach, brzuchu, na krześle obrotowym
  • Kołysanie się na boki i do przodu i do tyłu np. w pozycji czworaczej
  • Huśtanie dziecka w kocu, na huśtawce, w hamaku
  • Bujanie się w fotelu, na koniku na biegunach
  • Skakanie na dmuchanym materacu, łóżku, trampolinie
  • Marsz z wymachami rąk i nóg
  • Turlanie się, toczenie po różnorodnym podłożu
  • Zjeżdżanie ze zjeżdżalni w różnych pozycjach
  • Chodzenie po niestabilnym podłożu
Przykłady aktywności proprioceptywnych (czucie głębokie)
  • Siłowanki, walka kogutów, walka na poduszki
  • Przepychanie się plecami z drugą osobą
  • „Przepychanie ściany”
  • Przyciskanie dziecka pomiędzy dużymi poduchami
  • Podnoszenie się na rękach siedząc na krześle (w szkole lub podczas odrabiania lekcji)
  • Zaciskanie i otwieranie dłoni, używanie ściskaczy, gniotków, piłeczek antystresowych
  • Rozciąganie gumowej taśmy, przeciąganie liny
  • Robienie „taczki”
  • Przepychanie ściany
  • Bujanie  dziecka na huśtawce
  • Stosowanie tzw. „niedźwiedziego uścisku”
  • Zagniatanie ciasta
  • Kompresja stawów – dociskamy kolejno wszystkie stawy
  • Ucisk ciała – w siadzie trzymając dziecko tyłem do siebie obejmij jego kolana i mocno przyciśnij, kołysz się w przód i w tył.
  • Czołganie się
  • Dotyk stanowczy z lekkim dociskiem
Zabawy i aktywności  nadwrażliwości  słuchowej:    
  • Opukiwanie głowy dłonią złożoną w łódkę
  • Zabawa w głuchy telefon
  • Słuchanie audiobooków, muzyki klasycznej, chórów gregoriańskich
  • Słuchanie odgłosów przyrody
  • Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku np. cykania minutnika
  • Stosowanie prostych instrumentów i przedmiotów codziennego użytku do wytwarzania dźwięków, np. sprawdzanie jaki dźwięk powstanie jeśli uderzymy pałeczką w przedmiot metalowy, plastikowy, szklany itp.
  • Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków urządzeń gospodarstwa domowego np. miksera, suszarki
  • Mówienie do ucha przez tubę z papieru
  • Przesypywanie materiałów sypkich, np. ryżu, kaszy, makaronu z jednego pojemnika do drugiego i wsłuchiwanie się w powstający dźwięk
  • Zabawa koralikami, szklanymi kulkami
  • Gniecenie różnych materiałów, np. papieru, folii aluminiowej, gazety, folii bąbelkowej itp.
  • Zabawa balonem wypełnionym grochem
  • Podskoki w rytm muzyki
Przykładowe ćwiczenia stymulacji wzrokowej:
  • Zabawa w puszczanie zajączków na ścianie – lokalizowanie i śledzenie wzrokiem punktów świetlnych na ścianie
  • Zabawa różnego rodzaju latarkami, światłem lasera
  • Obrysowywanie światłem latarki konturów przedmiotów
  • Zabawa w ciemno – jasno – przyciemnianie i rozjaśnianie światła lub oświetlanie latarką różnych przedmiotów
  • Zbijanie baniek mydlanych
  • Zabawy w zasłanianie i odsłanianie oczu
  • Szukanie różnic między obrazkami
  • Zabawa w szukanie elementów na obrazku
  • Należy podawać zapachy w wywietrzonym pomieszczeniu lub podawać do wąchania kawę jako neutralizator zapachów
Przykłady zabaw stymulujących zmysł węchu:
  • Wąchanie różnych zapachów, najlepiej naturalnych w postaci świeżych produktów (np. listki mięty, cytryna, czosnek), przypraw (np. cynamon, goździki) lub naturalnych olejków (np. lawendowy, różany, waniliowy)
  • Wspólne gotowanie z dzieckiem jako naturalna okazja do stymulacji węchowej
  • Rozpoznawanie zapachów z zamkniętymi oczami
  • Używanie w kąpieli różnorodnych płynów, olejków zapachowych, soli do kąpiel
Przykładowe aktywności  stymulacji smakowej:
  • Zabawy oddechowe: dmuchanie baniek mydlanych, gwizdanie w gwizdek
  • Ssanie suszonych owoców
  • Picie przez słomkę, np. kisielu, musu
  • Wprowadzanie smaków od słonego i słodkiego do gorzkiego i kwaśnego
  • Ssanie kostek lodu
  • Próbowanie nowych smaków w niewielkiej ilości na szpatułce w formie płynnej lub półpłynnej
  • Degustacja kawałków owoców i warzyw

Integracja sensoryczna to sposób, w jaki wykorzystujemy odbierane bodźce do celowego działania. Jest to proces neurofizjologiczny zachodzący w naszym ciele.

Zaburzenia integracji sensorycznej, zwane obecnie zaburzeniem przetwarzania sensorycznego, polegają na nieefektywnym przetwarzaniu bodźców przez układ nerwowy. W konsekwencji dochodzi do nieadekwatnej reakcji na bodziec, np. niemożność usłyszenia i zrozumienia głosu nauczyciela w szumie grupy czy klasy, zaburzona koncentracja uwagi, problemy manualne.

Przyczyny nie są do końca znane. Mogą one być pierwotne (wrodzone) lub wtórne (nabyte). Badania wskazują, że na zaburzenia te mają duży wpływ nadmiar technologii (komputery, tablety itp.) oraz niedobór naturalnego ruchu. Zaburzenie równowagi między czasem poświęcanym na ruch, a zajęciami stolikowymi jest jedną z przyczyn rosnącej liczby dzieci z nabytym zaburzeniem integracji sensorycznej.

Do zaburzeń Integracji Sensorycznej zaliczamy:

  1. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce,
  2. niewłaściwy poziom uwagi,
  3. obniżony poziom koordynacji ruchowej,
  4. opóźniony rozwój mowy,
  5. nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej,
  6. trudności w zachowaniu. 

Wybrane objawy, które mogą wystąpić u dziecka z zaburzeniem integracji sensorycznej:

  1. dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
  2. ma ubogą dietę (preferuje tylko wybrane pokarmy)
  3. nie lubi obcinania włosów, paznokci, mycia twarzy, zębów, smarowania kremem, czesania, czyszczenia nosa, uszu itp.
  4. wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
  5. ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
  6. ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
  7. podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  8. jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
  9. trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
  10. jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  11. nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
  12. nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
  13. uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
  14. przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
  15. często myli stronę prawą i lewą, a słabe wyczucie odległości
  16. ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
  17. sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
  18. nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to

Warto pamiętać, iż zaburzenie SI rzutuje również na sferę emocjonalną (niskie poczucie wartości, brak poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego) i społeczną (dzieci z SPD zwykle nie mają przyjaciół, są wyśmiewane, nierozumiane, uznawane za złośliwe, nieznośne, dziwaczne). SPD warunkuje również życie całej rodziny (rodzice są obwiniani o złe wychowanie, życie rodzeństwa dostosowane jest do brata/ siostry z SPD), a ponadto wpływa na życie osobiste i zawodowe w wieku dorosłym (np. izolacja społeczna, trudności w bliskich relacjach, problemy psychiczne, natręctwa).


Podczas prowadzonej terapii zmienia się zachowanie dziecka, jest lepszy kontakt, następuje rozwój mowy, rośnie motywacja i samoocena dziecka, koncentracja, integracja wzrokowo- słuchowo- ruchowa. Funkcjonowanie dziecka poprawia się we wszystkich sferach. Najlepsze efekty można osiągnąć u małych dzieci ze względu na lepszą plastyczność mózgu.