Integracja Sensoryczna

Prowadząca: mgr Justyna Kurkiewicz integracjasp3szubin@o2.pl

Terapeuta SI – godziny pracy do kontaktu z rodzicami:
wtorek 10.00-14.00
środa 8.00-13.00
czwartek 8.00-13.00

______________________________________________________________________________

Kochane Zmysłosmyki!!!😉 Pora na kolejny warsztat sensoryczny. Mam nadzieję, że zdążycie go wykonać jeszcze przed świętami. To jak, gotowi? Tym razem zapraszam do wykonania „Piankoliny”.

WARSZTAT SENSORYCZNY NR 3 –  „PIANKOLINA”

DAJCIE ZNAĆ CZY PODOBAŁA SIĘ WAM ZABAWA PIANKOLINĄ !😉

Co robić dziećmi w domu?

Nie zawsze mamy drukarkę, laptop, tablet, a może by tak…zorganizować warsztaty sensoryczne? Co wy na to???Mam dla Was super pomysły, które To Wy kochani rodzice możecie wykonać razem z dziećmi. To jak ??? Zaczynamy???Oczywiście zachęcam Was do przesyłania zdjęć na integracjasp3szubin@o2.pl Każde dziecko, które prześle zdjęcia zostanie nagrodzone po przyjściu do przedszkola. To do dzieła!!!!;-)

I jak kochane smyki poradziliście sobie z pierwszym zadaniem? Wyszedł Wam piasek???Zapraszam więc na warsztat nr 2. Tym razem będziemy robić… Rosnącą farbę!!!! Gotowi ??? Pamiętajcie – koniecznie pokażcie Co Wam wyszło! 😉

WARSZTAT SENSORYCZNY NR 2 – ROSNĄCE FARBY


WARSZTAT SENSORYCZNY NR 1 –DOMOWY PIASEK KINETYCZNY

POTRZEBNE BĘDĄ:
– 6 SZKLANEK MĄKI ZIEMNIACZANEJ
– 1 SZKLANKA OLEJU
– BROKAT, OLEJKI ZAPACHOWE WEDLE UZNANIA
SPOSÓB WYKONANIA:
MIESZAMY WSZYSTKIE SKŁADNIKI ZE SOBĄ. POWSTAŁA MASA PRZYPOMINA MOKRY PIASEK, Z JEDNEJ STRONY MOŻNA Z NIEGO TWORZYĆ RÓŻNE BABKI, STWORKI ITP., A Z DRUGIEJ PRZY MOCNIEJSZYM NACISKU ZACZYNA SIĘ KRUSZYĆ 😉

 Powodzenia!!! 😉 Pamiętajcie o zdjęciach 😉

Drodzy rodzice, oprócz ćwiczeń zaproponowanych  niżej, w bieżącym tygodniu (30.03 – 03.04) proponuję zrobić ćwiczenia trochę w innej formie, a mianowicie poprzez linki z nagranymi ćwiczeniami. Myślę, że to na początek bardziej zobrazuje Państwu co to jest tak naprawdę integracja sensoryczna, na czym polegają ćwiczenia sensoryczne i jak ja ćwiczę z Państwa dziećmi.  Bieżąca sytuacja, zakaz wychodzenia z domu i brak zajęć na pewno daje się we znaki zwłaszcza dzieciom podwrażliwym przedsionkowo, którzy mieszkają w blokach. Mam nadzieję,  że zaproponowane ćwiczenia pomogą Waszym dzieciom przetrwać czas bez terapii i zaspokoić ich „głód sensoryczny”.

 Pamiętajcie, że :

  • nie jesteśmy w sali integracji sensorycznej – przeprowadzamy ćwiczenia w warunkach domowych;
  • bezpieczeństwo dziecka jest sprawą nadrzędną;
  • po trzecie to Wy znacie swoje dzieciaczki i ich możliwości, więc dostosujcie trudność zadania adekwatnie do możliwości dziecka;
  • bawcie się razem z dziećmi, one to uwielbiają, będą to długo pamiętały jak fajnie jest pobawić się z mamą i tata;
  • dajcie znać jak sobie radzą Wasze pociechy – zdjęcia mile widziane 😉 – na adres : integracjasp3szubin@o2.pl.

Miłej zabawy

Poprzez te zabawy dziecko będzie  rozwijało  układ proprioceptywny (czucie głębokie), przedsionek (ruch i równowaga), dotyk, planowanie motoryczne, motorykę dużą i małą.

Sensoryka dla smyka w domu odc2

Kolejny dzień- kolejne propozycje ćwiczeń do wykonania w domu!Chętnie dowiemy się jak Wam idzie 😀 Pamiętajcie, że to Wy dobieracie poziom trudności ćwiczeń odpowiedni dla Waszego dziecka.#integracjasensoryczna #integracjasensorycznawdomu #zostanwdomu

Opublikowany przez Sensoryka dla Smyka Niedziela, 29 marca 2020
😉

Na dziś może trochę propriocepcji;)

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Środa, 18 marca 2020

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Poniedziałek, 23 marca 2020

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Wtorek, 17 marca 2020
Propozycja 1

Opublikowany przez Centrum Terapii i Rehabilitacji Sensis Wtorek, 17 marca 2020

Opublikowany przez Elena Stroe-Cabinet Psihologie Logopedie Slatina Środa, 23 stycznia 2019
INTEGRACJA SENSORYCZNA

Integracja sensoryczna w domu,czyli próby utrzymywania równowagi na bardzo wąskiej papierowej rurze.Najprostsze czynności związane z równowaga,przy zaburzeniach ośrodkowego układu nerwowego, sprawiają duże problemy,ale przy właściwie dobranych ćwiczeniach,powoli można wszystko doprowadzić do poprawnego stanu.

Opublikowany przez Tato Czwartek, 15 marca 2018

______________________________________________________________________________

Drodzy rodzice! W związku z tym, że dzieci nie mogą uczęszczać na terapię integracji sensorycznej w przedszkolu, chciałabym, abyście to Wy kochani rodzice zadbali o potrzeby sensoryczne Waszych pociech. Wierzę, że pomożemy sobie razem w tym trudnym dla nas wszystkim czasie. Przygotowałam więc zabawy sensoryczne, które z łatwością możecie wybrać i wykonać sami w domu.
Miłych sensorycznych wrażeń!!!

Przykłady aktywności dotykowych:
  • Różne rodzaje masażu:
    • masaż dłoni, stóp, przedramion lub całego ciała poprzez ugniatanie, oklepywanie, rozciąganie, opukiwanie, głaskanie itp.
    • stosowanie aparatów do masażu: ręcznych, elektrycznych, wałków, rolek, piłek o zróżnicowanej fakturze i różnym stopniu sprężystości,
    • masaż fakturowy: masowanie pędzelkiem, futerkiem, piórkiem, gąbką, szczotką, różnego rodzaju materiałami od gładkich po szorstkie
    • masaż strumieniem wody – różny rodzaj strumienia i jego siły, hydromasaż
    • używanie w kąpieli różnorodnych myjek
    • masaż twarzy – głaskanie, ugniatanie, opukiwanie, rozcieranie kolejno policzków, skroni, brody, okolic ust
    • masaż wnętrza jamy ustnej w przypadku nadwrażliwości sfery oralnej – palcem z gazą lub szczoteczką kolejno masujemy wargi, dziąsła, podniebienie, język, policzki, zęby
  • Zabawa materiałami sypkimi – szukanie drobnych przedmiotów ukrytych w kaszy, ryżu, makaronie itp.
  • Zabawa różnymi rodzajami myjek i gąbek w kąpieli.
  • Malowanie dłońmi i stopami farbą, pianką do golenia.
  • Wspólne gotowanie – ugniatanie różnego rodzaju ciast.
  • Zabawa plasteliną, ciastoliną, samodzielnie zrobionymi masami.
  • Wałkowanie dużą piłką, butelką z ciepłą wodą
  • Zawijanie w koc, karimatę, folię bąbelkową itp.
  • Malowanie twarzy
  • Ścieżki sensoryczne – chodzenie po różnorodnych w dotyku dywanikach, matach etc.
  • Podczas ubierania i rozbierania zachęcanie dziecka do dotykania, brania do rąk i poznawania dotykiem różnorodnych tkanin, z których są uszyte ubrania.
  • Opukiwanie palców dłoni drewnianym klockiem
Przykłady aktywności stymulujących układ przedsionkowy przy poszukiwaniu bodźców sensorycznych:
  • Jazda na hulajnodze
  • Skoki, zeskoki, podskoki w miejscu, do przodu, do tyłu, obunóż, na jednej nodze itp.
  • Przysiady
  • Kręcenie się w kółko na pośladkach, plecach, brzuchu, na krześle obrotowym
  • Kołysanie się na boki i do przodu i do tyłu np. w pozycji czworaczej
  • Huśtanie dziecka w kocu, na huśtawce, w hamaku
  • Bujanie się w fotelu, na koniku na biegunach
  • Skakanie na dmuchanym materacu, łóżku, trampolinie
  • Marsz z wymachami rąk i nóg
  • Turlanie się, toczenie po różnorodnym podłożu
  • Zjeżdżanie ze zjeżdżalni w różnych pozycjach
  • Chodzenie po niestabilnym podłożu
Przykłady aktywności proprioceptywnych (czucie głębokie)
  • Siłowanki, walka kogutów, walka na poduszki
  • Przepychanie się plecami z drugą osobą
  • „Przepychanie ściany”
  • Przyciskanie dziecka pomiędzy dużymi poduchami
  • Podnoszenie się na rękach siedząc na krześle (w szkole lub podczas odrabiania lekcji)
  • Zaciskanie i otwieranie dłoni, używanie ściskaczy, gniotków, piłeczek antystresowych
  • Rozciąganie gumowej taśmy, przeciąganie liny
  • Robienie „taczki”
  • Przepychanie ściany
  • Bujanie  dziecka na huśtawce
  • Stosowanie tzw. „niedźwiedziego uścisku”
  • Zagniatanie ciasta
  • Kompresja stawów – dociskamy kolejno wszystkie stawy
  • Ucisk ciała – w siadzie trzymając dziecko tyłem do siebie obejmij jego kolana i mocno przyciśnij, kołysz się w przód i w tył.
  • Czołganie się
  • Dotyk stanowczy z lekkim dociskiem
Zabawy i aktywności  nadwrażliwości  słuchowej:    
  • Opukiwanie głowy dłonią złożoną w łódkę
  • Zabawa w głuchy telefon
  • Słuchanie audiobooków, muzyki klasycznej, chórów gregoriańskich
  • Słuchanie odgłosów przyrody
  • Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku np. cykania minutnika
  • Stosowanie prostych instrumentów i przedmiotów codziennego użytku do wytwarzania dźwięków, np. sprawdzanie jaki dźwięk powstanie jeśli uderzymy pałeczką w przedmiot metalowy, plastikowy, szklany itp.
  • Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków urządzeń gospodarstwa domowego np. miksera, suszarki
  • Mówienie do ucha przez tubę z papieru
  • Przesypywanie materiałów sypkich, np. ryżu, kaszy, makaronu z jednego pojemnika do drugiego i wsłuchiwanie się w powstający dźwięk
  • Zabawa koralikami, szklanymi kulkami
  • Gniecenie różnych materiałów, np. papieru, folii aluminiowej, gazety, folii bąbelkowej itp.
  • Zabawa balonem wypełnionym grochem
  • Podskoki w rytm muzyki
Przykładowe ćwiczenia stymulacji wzrokowej:
  • Zabawa w puszczanie zajączków na ścianie – lokalizowanie i śledzenie wzrokiem punktów świetlnych na ścianie
  • Zabawa różnego rodzaju latarkami, światłem lasera
  • Obrysowywanie światłem latarki konturów przedmiotów
  • Zabawa w ciemno – jasno – przyciemnianie i rozjaśnianie światła lub oświetlanie latarką różnych przedmiotów
  • Zbijanie baniek mydlanych
  • Zabawy w zasłanianie i odsłanianie oczu
  • Szukanie różnic między obrazkami
  • Zabawa w szukanie elementów na obrazku
  • Należy podawać zapachy w wywietrzonym pomieszczeniu lub podawać do wąchania kawę jako neutralizator zapachów
Przykłady zabaw stymulujących zmysł węchu:
  • Wąchanie różnych zapachów, najlepiej naturalnych w postaci świeżych produktów (np. listki mięty, cytryna, czosnek), przypraw (np. cynamon, goździki) lub naturalnych olejków (np. lawendowy, różany, waniliowy)
  • Wspólne gotowanie z dzieckiem jako naturalna okazja do stymulacji węchowej
  • Rozpoznawanie zapachów z zamkniętymi oczami
  • Używanie w kąpieli różnorodnych płynów, olejków zapachowych, soli do kąpiel
Przykładowe aktywności  stymulacji smakowej:
  • Zabawy oddechowe: dmuchanie baniek mydlanych, gwizdanie w gwizdek
  • Ssanie suszonych owoców
  • Picie przez słomkę, np. kisielu, musu
  • Wprowadzanie smaków od słonego i słodkiego do gorzkiego i kwaśnego
  • Ssanie kostek lodu
  • Próbowanie nowych smaków w niewielkiej ilości na szpatułce w formie płynnej lub półpłynnej
  • Degustacja kawałków owoców i warzyw

Integracja sensoryczna to sposób, w jaki wykorzystujemy odbierane bodźce do celowego działania. Jest to proces neurofizjologiczny zachodzący w naszym ciele.

Zaburzenia integracji sensorycznej, zwane obecnie zaburzeniem przetwarzania sensorycznego, polegają na nieefektywnym przetwarzaniu bodźców przez układ nerwowy. W konsekwencji dochodzi do nieadekwatnej reakcji na bodziec, np. niemożność usłyszenia i zrozumienia głosu nauczyciela w szumie grupy czy klasy, zaburzona koncentracja uwagi, problemy manualne.

Przyczyny nie są do końca znane. Mogą one być pierwotne (wrodzone) lub wtórne (nabyte). Badania wskazują, że na zaburzenia te mają duży wpływ nadmiar technologii (komputery, tablety itp.) oraz niedobór naturalnego ruchu. Zaburzenie równowagi między czasem poświęcanym na ruch, a zajęciami stolikowymi jest jedną z przyczyn rosnącej liczby dzieci z nabytym zaburzeniem integracji sensorycznej.

Do zaburzeń Integracji Sensorycznej zaliczamy:

  1. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce,
  2. niewłaściwy poziom uwagi,
  3. obniżony poziom koordynacji ruchowej,
  4. opóźniony rozwój mowy,
  5. nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej,
  6. trudności w zachowaniu. 

Wybrane objawy, które mogą wystąpić u dziecka z zaburzeniem integracji sensorycznej:

  1. dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
  2. ma ubogą dietę (preferuje tylko wybrane pokarmy)
  3. nie lubi obcinania włosów, paznokci, mycia twarzy, zębów, smarowania kremem, czesania, czyszczenia nosa, uszu itp.
  4. wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
  5. ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
  6. ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
  7. podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  8. jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
  9. trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
  10. jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  11. nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
  12. nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
  13. uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
  14. przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
  15. często myli stronę prawą i lewą, a słabe wyczucie odległości
  16. ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
  17. sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
  18. nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to

Warto pamiętać, iż zaburzenie SI rzutuje również na sferę emocjonalną (niskie poczucie wartości, brak poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego) i społeczną (dzieci z SPD zwykle nie mają przyjaciół, są wyśmiewane, nierozumiane, uznawane za złośliwe, nieznośne, dziwaczne). SPD warunkuje również życie całej rodziny (rodzice są obwiniani o złe wychowanie, życie rodzeństwa dostosowane jest do brata/ siostry z SPD), a ponadto wpływa na życie osobiste i zawodowe w wieku dorosłym (np. izolacja społeczna, trudności w bliskich relacjach, problemy psychiczne, natręctwa).


Podczas prowadzonej terapii zmienia się zachowanie dziecka, jest lepszy kontakt, następuje rozwój mowy, rośnie motywacja i samoocena dziecka, koncentracja, integracja wzrokowo- słuchowo- ruchowa. Funkcjonowanie dziecka poprawia się we wszystkich sferach. Najlepsze efekty można osiągnąć u małych dzieci ze względu na lepszą plastyczność mózgu.